יום שלישי, 10 בנובמבר 2020

הולנד: מוזיאון פיליפס באיינדהובן

4.11.2020

זהו היום האחרון של הביקור הסתווי שלי בהולנד ואיוור ואני לא רצינו לבזבז אותו. ממשלת הולנד הודיעה שהחל ממחר כל המוזיאונים במדינה יסגרו עקב הגבלות הקורונה. לשמחתנו יכולנו לבקר היום במוזיאון אחד אחרון לפני הסגר ולפני הטיסה שלי. בתחילת השבוע קפצנו לביקור באַיינְדְהוֹבֶן (Eindhoven) למסע שופינג. היום שבנו אל העיר כדי לבקר במוזיאון פיליפס (Philips Museum).

חברת פיליפס

חברת מוצרי החשמל פיליפס (Koninklijke Philips Electronics N.V) החלה את דרכה בעיר איינדהובן כבר בסוף המאה ה-19. את החברה ייסדו האחים אנטון וחרארד פיליפס ובשנותיה הראשונות היא התמקדה בייצור נורות חשמל. בהמשך דרכה החלה פיליפס לייצר מכשירי חשמל נוספים לציבור הרחב ולמוסדות רפואיים. כיום היא מייצרת תחום רחב של מוצרים: החל ממכונות גילוח וטלוויזיות עד מכשור רפואי למכוני דימות. המצאה חשובה של חברת פיליפס היא ה-CD, שלוותה בהמצאת תקליטור ה-DVD. 
בשנותיה הראשונות באיינדהובן החברה העסיקה עובדים רבים כל כך עד שנאלצה למצוא פתרון למגוריהם. היא הקימה "כפר" כדי לפתור בעיה זו - Philipsdorp או פשוט "כפר פיליפס" הוא כיום שכונה הסמוכה למרכז איינדהובן. בשנת 1913 החברה ייסדה מועדון ספורט בשם Philips Sports Vereniging או בקיצור - PSV. כיום קבוצת הכדורגל של איינדהובן היא אחת מקבוצות הכדורגל הבולטות בהולנד והיא אף זכתה בגביע אופ"א (1978) ובגביע אירופה לאלופות (1988). 
פיליפס המשיכה לפעול גם בזמן במלחמת העולם השנייה, כאשר הולנד נכבשה על ידי גרמניה הנאצית. מרבית מראשי החברה נמלטו לארה"ב והעבירו את ניהול החברה לאנטילים ההולנדים שבאיים הקריביים. עם זאת, מפעל פיליפס המשיך לפעול בהולנד הכבושה ; פריץ פיליפס, שנשאר בהולנד, העסיק עובדים יהודים רבים ממחנה הריכוז פִיכְט (Vught). הוא שכנע את הנאצים שהעובדים שלו הינם חיוניים להמשך הייצור. בכך הוא מנע את שילוחם למחנות ההשמדה שבמזרח אירופה והציל את חייהם של 382 יהודים. הוא זכה לתואר חסיד אומות עולם מ"יד ושם".
עובד אחר של פיליפס, יאן זווארטנדייק, פעל בליטא בשיתוף עם הדיפלומט היפני, צ'יאונה סוגיהארה. ביחד הם ניפקו ויזות למעל 2000 יהודים בהם מאושרת להם הכניסה לאי קורסאו, מושבה הולנדית בקריביים. אותם יהודים הצליחו לצאת באמצעות אותן הוויזות דרך ברית המועצות והגיעו עד יפן. הם אמנם לא המשיכו אל קורסאו, אך נשארו ביפן ובסין ושרדו את המלחמה. גם זווארטנדייק וסוגיהארה זכו לתואר חסידי אומות עולם.

המוזיאון

מוזיאון פיליפס נמצא במרכז העיר ומומלץ מאוד לבקר בו אם מגיעים לאיינדהובן. ביקור במוזיאון של חברת אלקטרוניקה אולי נשמע משעמם, אבל זה לא המקרה כאן. התצוגה מתחילה במסדרון ארוך המציג את ההיסטוריה של החברה לאורך השנים ; המסדרון עצמו פונה לרחוב שבחוץ ומופרד ממנו רק בקיר זכוכית, כך שהמתעניינים יכולים לצפות בחלק זה של המוזיאון ללא תשלום או כניסה אליו. 
בהמשך נכנסנו אל התצוגה המרכזית שנפתחת, איך לא, בנורות החשמל הראשונות של פיליפס. מוצג כאן שחזור של מעבדת ייצור עתיקה מהמאה ה-19 בה יוצרו הנורות הראשונות. מיד אחר כך אפשר למצוא נורות עתיקות, כשהראשונה בתצוגה היא אחת מהנורות העתיקות ביותר ששרדו בעולם. 
המוזיאון מציג עשרות מוצרי פיליפס ישנים - חלקם פורצי דרך מבחינת השימוש והעיצוב: טלוויזיות פרימטיביות, מכונות גילוח ישנות ומכשירי רדיו עתיקים. ככל שמתקדמים במוזיאון, גם השנים קופצות והמכשירים הופכים ליותר ויותר מודרניים. אפשר גם להתרשם ממכשירי ההדמיה שפיליפס פיתחה וילדים יכולים להתעסק עם מכונת הדמיה קטנטנה לבובות. במוזיאון קיימים גם תצוגה לזכרו של יאן זווארטנדייק המתארת את פעולתו בזמן המלחמה וסרט המציג את ההיסטוריה של החברה.
בקומה השנייה של המוזיאון נמצאים מספר חדרים משוחזרים המייצגים עשורים שונים של המאה ה-20 - בהתאמה מכשירי החשמל של פיליפס מתחלפים בכל חדר. בסוף התצוגה מופיעות טכנולוגיות רפואיות מתקדמות לשימוש אינטראקטיבי. 
חלקו האחרון של המוזיאון מוקדש למועדון הכדורגל PSV: אפשר לעיין בהיסטוריה של הקבוצה לאורך מסדרון נוסף שבסופו מגיעים אל חנות המזכרות.

המוזיאון

איוור ואני באיינדהובן

"הכל מתחיל עם אור"

שחזור מעבדה לייצור נורות

רדיו ומיקרופון ישנים מתוצרת פיליפס

סיפורו של יאן זווארטנדייק

דוריס התרנגולת עוברת הדמיה

איוור בסלון משנות החמישים/שישים

חדר משנות השמונים

אצטדיון פיליפס

בדרך חזרה אל הרכב עצרנו לקניות והלכנו אל אצטדיון פיליפס (Philips Stadion) - המגרש הביתי של PSV. מרכז הספורט המקורי הוקם כאן בשנת 1913, והורחב לאצטדיון ב-1933. הוא  ספג פגיעות קשות בזמן מלחמת העולם השנייה ועבר אחריה מספר שיפוצים והרחבות. כיום הוא יכול לארח מעל 35,000 צופים. 
היקפו של האצטדיון כולל מספר חנויות ; בין היתר נמצאות כאן חנות המזכרות המרכזית של PSV (קיימת אחת נוספת במרכז העיר) וחנות מיוחדת של חברת פיליפס. חנות מוצרי החשמל היא לעובדי החברה בהווה ובעבר ולבני משפחותיהם. איוור הצליח להשיג כרטיס מיוחד לרכישה בחנות וקנינו לנו מכונות גילוח חדשות במחירים מצוינים. זה היה יום מוצלח לסיום הביקור הזה בהולנד. עדיין לא ראיתי הרבה מאיינדהובן אבל מוזיאון פיליפס הוא בהחלט נקודת פתיחה טובה להכרות איתה.

לוגו PSV על האצטדיון

אצטדיון פיליפס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה