יום רביעי, 25 באוגוסט 2021

פורטוגל: כיכרות במרכז ליסבון ורובע אלפמה

09.05.18

הכיכרות של ליסבון

לאחר הלילה המצוין אתמול בו נטע עלתה לגמר באירוויזיון, התעוררתי ליום מעונן - והיעד של היום היה רובע אַלְפַמָה (Alfama) שבליסבון. כהרגלי טיילתי ברגל והתחלתי את המסלול שלי בכיכר רוסיו הסמוכה לאכסניה שלי, בה כבר ביקרתי שלשום.
מכיכר רוסיו המשכתי אל כמה כיכרות סמוכות - תחילה אל כיכר פִיגֵיירָה (Praça da Figueira). בעבר עמד כאן בית חולים גדול אך הוא נהרס ברעידת האדמה הגדולה של 1755. מאז הוקם כאן שוק פתוח ואח"כ שוק מקורה. מ-1949 הכיכר הפכה שוב לכיכר פתוחה וב-1971 הוצב פה פסלו של המלך זו'אאו הראשון של פורטוגל.

פסל המלך זו'אאו הראשון בכיכר פיגיירה

הכיכר הבאה אליה הגעתי הייתה כיכר רֶסְטַאוּרַדוֹרֶס (Praça dos Restauradores). בדרך מכיכר רוסיו לכיכר רסטאורדורס הבחנתי באחד המבחנים המפורסמים של ליסבון: הכניסה לתחנת הרכבת המרכזית של רוסיו, ששעריה עוצבו בצורת שתי פרסות סוסים גדולות. במרכז הכיכר נמצא מונומנט בצורת אובליסק לזכר מלחמת השבת הכתר הפורטוגלי מהמאה ה-17.

הכניסה לתחנת הרכבת רוסיו
כיכר רסטאורדורס

מכאן  עליתי עם המעלית שנוסעת בשיפוע מתחנת Lavra Lg. Anunciada. כשהגעתי למעלה מצאתי נקודת תצפית על ליסבון בשם גני טוֹרֶל (Jardim do Torel) ממנה יכולתי להשקיף על העיר. בהמשך כיוונתי את המסלול שלי אל כיכר מַרְצִ'ים מוּניז (Martim Moniz). היא נקראת על שם אביר מהמאה ה-12, המפורסם בהשתתפותו במצור על ליסבון. מהכיכר רציתי לתפוס את האוטובוס שעולה עד הטירה ברובע אלפמה, אבל התור המטורף בתחנת האוטובוס גרם לי לוותר ופשוט לעלות ברגל.

בתחנה העליונה של המעלית

אל טירת סאו ז'ורז'י

הטיפוס לא היה קל או קצר, אבל הרחובות הקסומים של רובע אלפמה בהחלט סייעו לי לעבור אותו. בסופו הגעתי אל הטירה היושבת בראש השכונה וחולשת על ליסבון: טירת סַאוּ ז'וֹרְזִ'י (Castelo de São Jorge). הצלבנים כבשו את הטירה מהמוּרים באמצע המאה ה-12, ולפי האגדה - כאן הקריב האביר מרצ'ים מוניז את חייו ומנע את סגירת שערי הטירה ע"י המורים. תחת שלטון בצלבנים הטירה הפכה למושב בית המלוכה, הורחבה וחוזקה. בשנת 1755 היא נפגעה באופן קשה מרעידת האדמה. באמצע המאה ה-20 היא עברה שוב שיפוצים נרחבים כדי להפכה לאתר תיירות מוביל בעיר, תפקיד אותו היא ממלאת בהצלחה עד היום.
נכנסתי לביקור באתר הטירה ; מדובר בטירה נחמדה - די רגילה לטירה שנבנתה בימי הביניים והדבר המיוחד בה הוא הנוף היפהפה של ליסבון, שנשקף ממנה.

הכניסה לטירת סאו ז'ורז'י
הנוף הנשקף מהטירה
אני בטירה

קתדרלת ליסבון

מהטירה התחלתי לרדת ברגל מכיוון אחר של הרובע והגעתי אל הקתדרלה של ליסבון (Santa Maria Maior de Lisboa). זוהי קתדרלה קתולית שנבנתה בתקופת הכיבוש הצלבני של ליסבון באמצע המאה ה-12 ומאז עברה הרחבות ושיפוצים רבים. גם היא נפגעה באופן קשה בעת רעידת האדמה של 1755. במאה ה-20 היא עברה שיפוצים נרחבים שהעניקו לה את המראה הנוכחי שלה, המשמר את החזית מתקופת ימי הביניים.

קאסה דו ביקוס

המשכתי לרדת חזרה לאיזור הים, כשיצאתי מרובע אלפמה הגעתי אל קַאסָה דּוֹס בִּיקוֹס (Casa dos Bicos - בית המקורות). הבית נבנה בשנת 1523 כבית פרטי. הוא קיבל את שמו בגלל עיצובו החיצוני של משולשים דמויי-יהלומים, המצפים את חזיתו ודומים למקור של ציפור.
קאסה דוס ביקוס נהרס ברעידת האדמה והוא שוחזר מחדש רק בסוף המאה ה-20. כיום יושב בו מרכז תרבות הקרוי על שם הסופר הפורטוגלי ז'וזה סאראמגו, מחבר "על העיוורון".

החזית של קאסה דוס ביקוס

ושוב לבועת האירוויזיון

אחר הצהריים והערב שוב עברו עלי באווירה אירוויזיונית. לאחר החלפת בגדים זריזה באכסניה נסעתי למרכז העיר כדי להיות נוכח בשתי חתונות של חובבי אירוויזיון. משם הייתי צריך שוב לחזור לאכסניה, להתרענן פעם נוספת ולהגיע אל החזרה הגנרלית של חצי הגמר השני של האירוויזיון.