יום חמישי, 22 באוגוסט 2024

בלגיה: תמונת המזבח של גנט

במסגרת חופשת קיץ במחוז זיילנד בהולנד, יצאנו לביקור קצר בעיר הבלגית גֶּנְט (או בהולנדית: חֶנְט, Gent). עבורי זה היה הביקור השלישי בעיר. בשני הביקורים הקודמים (ב-2014 ו-2023) בעיקר ראיתי את רחובותיה של גנט ולא ממש תיירתי בה לעומק. הפעם במסגרת הביקור תכננו לבקר בשניים מהאתרים המפורסמים של גנט: טירת חרוונסטיין ותמונת המזבח של גנט.

תמונת המזבח או "שה האלוהים"

תמונת המזבח נקראת גם בשמה האחר: "שֶֹה האלוהים" (בשמה המלא: הפולחן לשה האלוהי. בהולנדית: De aanbidding van het Lam Gods). זהו פוליפטיכון, כלומר יצירה המורכבת ממספר לוחות נפרדים, היושבים על צירים. את היצירה אפשר לפתוח ולסגור על גבי הצירים, וכך להציג אותה באופן שונה בימי חול ובימי חג. הפוליפטיכון הזה מציג תריסר לוחות: שבעה עליונים וחמישה תחתונים (כאשר הוא מוצג פתוח). שבעת הלוחות העליונים מציגים בין היתר את אלוהים, מריה הבתולה, יוחנן המטביל ואת אדם וחווה. חמשת הלוחות התחתונים מציגים במרכז את סצנת פולחן השה (המייצג עבור הנוצרים את ישו), את הלוח החלופי של שופטי הצדק ושלושה לוחות נוספים.

"שה האלוהים" כאשר הוא מוצג כפתוח, מתוך וויקיפדיה

לתמונת המזבח היסטוריה ארוכה. היא הוזמנה בתחילת המאה ה-15 מהצייר הפלמי הוברט ואן-אייק, אך מי שהשלים את יצירתה היה דווקא אחיו יאן ואן-אייק, בשנת 1432. "שה האלוהים" נוצר לקראת סוף ימי הביניים, והוא נחשב כיום בעיני רבים כאחת מהיצירות שסימלה את המעבר האומנותי מימי הביניים אל הרנסנס וגם כציור השמן המשמעותי הראשון. 

בחלוף השנים תמונת המזבח עברה הרבה, ומפתיע שהיא הצליחה לשרוד עד היום. היא שרדה מהומות של פרוטסטנטים, שרצו להשחית יצירות-דת קתוליות, נגנבה על-ידי הצרפתים והגיעה לפריז, שרדה שריפות, הלוחות הופרדו ופוזרו למדינות שונות ולבסוף גם הגיעו הנאצים - ששדדו את הלוחות והורו על השמדתם עם ההפסד במלחמה. בין לבין - שני לוחות, "יוחנן המטביל" ו"שופטי הצדק" נגנבו ב-1934 ; הלוח של יוחנן המטביל הוחזר על ידי הגנב, אך השני לא נמצא עד היום.
לאחר מלחמת העולם השניה, כל הלוחות אוחדו מחדש בגנט - פרט ל"שופטי הצדק" כמובן. כיום הם מוצגים בקתדרלת בָּאווֹ הקדוש (Sint Baafs Kathedraal). בשנים האחרונות עברה תמונות המזבח של גנט עבודת שיחזור נרחבת, שהשיבה לה את מראהּ המקורי. השיחזור כלל יצירת העתק של הלוח הגנוב והסרת שכבות צבע, שנוספו מטעמי צנזורה או שיחזור-גרוע במרוצת השנים.

סיור מציאות רבודה בעקבות "שה האלוהים"

הגענו לקתדרלת בָּאווֹ הקדוש לסיור בעקבות תמונת המזבח של גנט. הכניסה לחלקה העיקרי של הקתדרלה הוא ללא תשלום ויש הרבה מה לראות בה (וזה ימתין ליום אחר). הגענו למרכז המבקרים דרכו אפשר להיכנס בתשלום לאיזור המציג את תמונת המזבח. אנחנו בחרנו גם לערוך סיור ב-AR (מציאות רבודה). הלבישו עלינו את הציוד המתאים וכעת חצים וירטואליים הובילו אותנו במרתף הקתדרלה מתצוגה לתצוגה. זו חוויה שעד אותו הרגע לא חוויתי, למרות שטכנולוגיית AR כבר קיימת כמה שנים. התוצאה היא סיור מהפנט ביופיו, שנמשך בין 40 דקות לשעה, מספר את ההיסטוריה של היצירה ועוטף אותה בסיפורן של גנט ושל אירופה.

בסיור המציאות הרבודה

הסיור הזה היה עבורי מופע החימום המושלם לקראת הצפייה ב"שה האלוהים" במו עיניי. עם סיומו המשכנו אל חלקה הפנימי של הקתדרלה ואל האולם בו ניצבת היצירה. וכמה שהכנתי את עצמי אליה, היא הייתה מרשימה הרבה יותר במציאות. זו יצירת ענק בגודל של בערך 3.5 על 4.5 מטרים והיה לנו כמה זמן שרצינו כדי להתפעל מהפרטים עליהם שמענו בסיור. גם צידו האחורי של הפוליטיכון זמין לצפייה - רק צריך להקיף אותו משני צדדיו.
זו בהחלט חוייה מומלצת לכל חובב אומנות או היסטוריה. בשילוב עם הסיור המופלא במציאות הרבודה - כך צריכה להיראות תיירות מודרנית כדי להשאיר את לימוד ההיסטוריה רלוונטי לדורות הבאים. 

הדירוג שלי: ✪✪✪✪✪ (ולא, אסור לפספס את סיור ה-AR).
את הכרטיסים לסיור מומלץ לרכוש מראש, בעיקר אם רוצים לתכנן היטב את הביקור בגנט.

תמונת המזבח של גנט / "שה האלוהים"

החלק המרכזי של היצירה

איוור ו"שה האלוהים"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה