יום שלישי, 23 באפריל 2019

הולנד: זאנסה סכאנס

04.04.2019

אל צפון הולנד

הביקור החמישי שלי בהולנד (כן, אני עדיין סופר) היה בתחילת אפריל 2019. אתמול בערב שוב טסתי אל שדה התעופה של איינדהובן וישנתי עם איוור בביתו שבטילבורח.
הבוקר התארגנו, העברנו את המזוודות לרכב והעמסנו גם את כל האוכל שאיוור הכין. את הלילות הקרובים נעביר בפארק השייך לעיירה האלפווח ואיוור תכנן לבשל עבורנו מספר פעמים. לפני שיצאנו אל עבר היעד שלנו היינו מוכרחים לעצור עצירת ביניים במרכז טילבורח: רכשתי כרטיס קבוע לנסיעות בתחבורה הציבורית של הולנד. לאחר רכישת הכרטיס הטענתי אותו בסכום ראשוני (מערכת התחבורה בהולנד מחייבת שיהיו לפחות 20 יורו על הכרטיס בכל תחילת נסיעה, ולכן כרטיס כזה אינו מתאים לתיירים אלא למבקרים תכופים או מקומיים).
ציפתה לנו נסיעה לא קצרה אל פרובינציית צפון הולנד (Noord Holland), שתהיה הפרובינציה השלישית בה אבקר בממלכת ארצות השפלה. בדרך חלפנו ליד העיר אוטרכט, עברנו את אמסטרדם, בה נבקר בימים הבאים, והגענו אל העיר זָאנְדָם (Zaandam), היושבת צפונית לאמסטרדם.

איוור ואני בדרך צפונה

זאנסה סכאנס

לא ביקרנו בחלקה העירוני של זאנדם, אלא הגענו במיוחד לביקור באחד מהמקומות המתויירים ביותר בהולנד - זָאנְסֶה סְכָאנְס (Zaanse Schans - משמעות השם במקור: "הביצורים על נהר הזָאן"). המקום נחשב למעשה לאחת השכונות של זאנדם והוא פועל כמוזיאון פתוח של טחנות רוח, בתים עתיקים וחנויות לתיירים. הכניסה לאיזור היא בחינם ויש רק לשלם עבור החניה פה ועל הביקור בטחנות הרוח.
לאחר ארוחת צהרים קלה במרכז המבקרים של האתר, רכשנו מפה מקומית והתחלנו לטייל בזאנסה סכאנס. תחילה נכנסנו אל חלק מהחנויות, ביקרנו בסדנה בה מדגימים את אופן יצירת קבקבי העץ ההולנדים מעץ צפצפה וטעמנו גבינות בחנות של החברה ההולנדית "הנרי וויליח".

טחנות הרוח של זאנסה סכאנס
טחנות הרוח על נהר הזאן (Zaan)
סדנת קבקבי העץ
אני ו"גבינות" מפלסטיק...
גם כשהולכים בין החנויות אי אפשר להתעלם מהיופי של טחנות הרוח העתיקות שברקע. בזאנסה סכאנס שמונה טחנות פעילות, כשרובן משמשות לייצור שמן, קמח או חרדל. אנחנו בחרנו לבקר דווקא בטחנת "החתול" (De Kat) שמתמחה בייצור צבעים. בקומה התחתונה של הטחנה יכולנו לראות חלק מהתוצרים שלה ולקבל הסברים על החומרים שאותם מרסקים כדי לקבל את מגוון הגוונים.
עלינו במדרגות התלולות אל הקומה השניה של הטחנה. כאן יכולנו לצאת אל רחבת התצפית ולראות את זאנסה סכאנס מזווית שונה.
בקומה העליונה של הטחנה
דוגמאות לצבעים תוצרת "החתול"
לאחר הביקור בטחנת "החתול" המשכנו להסתובב בין החנויות של זאנסה סכאנס. נמצא כאן הסניף הראשון של רשת "אלברט היין" (Albert Heijn), רשת הסופרמרקטים הגדולה ביותר בהולנד. אלברט היין ירש את העסק המשפחתי הצנוע של אביו וביחד עם בנו הפך אותו לרשת חנויות מצליחה. החנות הראשונה של אלברט היין היא צנועה מאוד אבל נראה שאיוור מאד התרגש לבקר כאן. אחד מעמודי הייסוד של הרשת הוא חלוקת קפה בחינם לקונים כי "לקוח עם קפה זה לקוח שקונה" ; איוור היה מוכרח לעצור כאן לכוס קפה ולהתרשם מהמוזיאון הקטן שבחנות.

מבט על זאנסה סכאנס מתוך אחת החנויות
החנות הראשונה של אלברט היין
אני בתוך נעל ענקית

האלפווח

כשמיצינו את הביקור בזאנסה סכאנס נסענו אל עבר מקום הלינה שלנו לימים הקרובים - העיירה הַאלְפְווֶח (Halfweg). משמעות שמה בהולנדית נובע ממיקומה: "אמצע הדרך" בין אמסטרדם להארלם. אנחנו ישנו בתוך מתחם-דירות שלו בפארק הגדול של האלפווח - פארק Spaarnwoude. קיבלנו דירה שקטה לצד אחת מהתעלות העוברות בפארק - מקום פסטורלי לא רחוק מאמסטרדם ובמחיר זול בהרבה ממה שהיינו משלמים במרכז העיר. אחרי שפרקנו את הציוד מהרכב, איוור בישל לנו את ארוחת הערב ; זה היה סיום מצוין ליום הראשון שלי בצפון הולנד.