יום שלישי, 30 ביוני 2015

יום 81: קיטו

21.02.2013

אל העיר העתיקה

פטריסיו לקח אותי היום לסיור בעירו. תחילה נסענו עם אוטובוס אל שכונת מַרִיסְקָל, המוצפת בתיירים, כדי לחפש עבורי סיורים לימים הקרובים. לאחר בירור בכמה סוכנויות, הבנתי שכדאי לי להגיע עצמאית ליעדים כמו מִינְדוֹ או השוק באוֹטַאבָלוֹ. החלטתי לקחת סיור מאורגן אך ורק להר הגעש קוֹטוֹפַּקְסִי, וקבעתי אותו כבר למחר.
כשהתפניתי מהסידורים האלה, יכולתי להתחיל באמת לטייל בקיטו. העיר יושבת בעמק בין פסגות הרי האנדים, בערך בגובה של 2850 מטרים מעל פני הים. למרות שחזרתי לקחת כדורים נגד מחלת גבהים, עדיין הרגשתי שהראש שלי מסתחרר מעט וכי אני מתעייף במהירות. מחלת הגבהים שפקדה אותי לא הייתה חזקה כמו זו שקיבלתי בארגנטינה לפני כחודשיים, ולשמחתי לא השביתה את הטיול שלי כאן... בינתיים.
התחלנו את הטיול במוזיאון הלאומי של קיטו (Museo Nacional de Quito). זהו מוזיאון גדול בעל תצוגות מקיפות על ההיסטוריה של אקוודור. נהנתי כאן מהתצוגות של התרבויות הפרה-קולומביאניות ובעיקר מזו שהציגה עיטורי זהב רבים (כאלה שהספרדים לא הספיקו לגנוב).

מסיכת זהב במוזיאון הלאומי של קיטו

הבזיליקה

נסענו במונית אל התחנה הבאה: הבזיליקה הגדולה של קיטו - Basilica del Voto Nacional. קשה לפספס את הבזיליקה העצומה הזו, שחולשת על קו הרקיע של בירת אקוודור. תחילה עלינו במעלית אל המגדל, ומפה המשכנו - למרות הקושי בגובה זה - לטפס במדרגות אל התצפית. בזמן הטיפוס בבזיליקה, יכולתי לראות את חלקו הפנימי של מגדל השעון. המבנה כאן נבנה שכבות-שכבות, כשבחלקן השקיעו יותר ובחלקן פחות. כיום ניתן לראות בבירור את ההבדל בין תקופות הבניה השונות. החלק האהוב עלי בבזיליקה היו הגרגולים שלה ; אלה לא היו גרגולים בסגנון אירופי דתי, אלא גרגולים בצורת החיות המפורסמות של אקוודור: צבים, פריגטות, סולות, קופים ואיגואנות.
כשהגענו אל התצפית נפרשה מולנו קיטו בכל תפארתה. הטיפוס לכאן בהחלט היה שווה את קשיי הנשימה שלי בגובה.

גרגולים בצורת איגואנות
קיטו מהבזיליקה
גג הבזיליקה
מנסה לטפס עוד קצת

מבקר את הנשיא

בצהריי היום הגענו אל אל הכיכר הראשית של קיטו, שבאופן מאוד מפתיע אינה נקראת "פלאזה דה ארמאס", אלא "פלאזה אִינְדִיפֶּנְדּסִיָה" (כיכר העצמאות) או פשוט "הכיכר הגדולה - Plaza Grande". המתנו בתור לכניסה לארמון הנשיאותי של אקוודור. הנשיא אמנם לא היה באותו יום בארמון, אך לא יכולנו להיכנס למשרדו בגלל ביקור דיפלומטי כלשהו. הכניסה לארמון הנשיאותי היא אך ורק במסגרת סיור מודרך, והיינו צריכים להפקיד תעודות מזהות בכניסה לפה.

מרפסת הנאומים של נשיא אקוודור. הרמפה מיועדת לכסא הגלגלים של סגן הנשיא.
שולחן הממשלה

עוד כנסיות

לאחר ארוחת הצהריים המשכנו את הסיור בעיר. פטריסיו הראה לי כמה בניינים היסטורים: בניין האינקוויזיציה - שמשמש היום כספריה, כנסיית לה קוֹמְפַּנְיָה בעלת עיטורי הזהב הרבים (שאסור לצלם אותם) וכנסיית סן פרנסיסקו, שסביבה בוצעו עבודות שיפוץ רבות בעת הביקור. נכנסנו גם לגלרית אמנות מקומית, שיותר הזכירה לי במבנהה מבוך קלסטרופובי.
כשהתחיל לרדת גשם, ואני כבר הותשתי לחלוטין מההליכות בגובה 2800 מטרים מעל פני הים, הלכנו לבקר ידידה של פטריסיו באחד ממלונות הבוטיק של העיר העתיקה. משם שבנו אל ביתו במונית.
את הערב העברתי במנוחה ובקפיצה לקניון מקומי. טרם התרגלתי לשיבה אל הגובה הרם, ומחר אני צפוי לטפס אפילו גבוה יותר, כשאסע אל הר הגעש קוטופקסי. העיקר שנותרו לי עוד מספיק כדורים בשביל ההתמודדות עם המחסור בחמצן.

1. https://www.youtube.com/watch?v=SJcTEOxu_JA https://www.youtube.com/watch?v=gv8RYEB-E5M La Basilica Quito