יום שבת, 27 בפברואר 2016

לקראת הטיול באפריקה הדרומית (II)

בקצרה על המדינות


לפני הכתיבה על המסע הקצר שלי באפריקה הדרומית, אני מציג סיכום קצר על ארבע המדינות בהן ביקרתי. בעיקר אפרט על דרום אפריקה וזימבבואה. בסוף הפוסט מופיע תקציר גם על זמביה ובוצואנה, בהן ביקרתי במסגרת טיולי יום.

דרום אפריקה

כשמה, דרום אפריקה (South Africa) נמצאת בקצה הדרומי של יבשת אפריקה. היא גובלת בנמיביה, בוצואנה, זימבבואה, מוזמביק, סווזילנד ומקיפה את כל מדינת לסותו. 
בדרום אפריקה ישנן עדויות לנוכחותם של אבותיו של ההומו-סאפיינס לפני מליוני שנים. אותם ממצאים ארכיאולוגים נתנו לשטח גדול במדינה את הכינוי "ערש האנושות".
המתיישבים הלבנים הראשונים בדרום אפריקה היו בּוֹרִים (Boere) ממוצא הולנדי. הם הקימו את היישוב הראשון בדרום אפריקה בכף התקווה הטובה, שגדל עם השנים והפך לקייפטאון. כשהמתיישבים הלבנים החלו לחדור אל עומקה של היבשת, הם נתקלו לראשונה בילידיה השחורים של אפריקה. בסוף המאה ה-18 כבשו הבריטים את מושבת הכף, ובמהלך המאה ה-19 התרחשו עימותים רבים בין הבריטים לבורים. הבורים הקימו את מדינת טְרָנְסְוָול ואת מדינת אורנג' החופשית ונלחמו בבריטים בשתי מלחמות ארוכות. במקביל למאבק בבורים, הבריטים כבשו שטחים השייכים לממלכת הזולו והקימו פרובינציה נוספת בשם נַאטַאל.
בשנת 1910 קיבלו הפרובינציות של דרום אפריקה עצמאות מהאימפריה הבריטית. באותה תקופה, דרום אפריקה שלטה גם בשטחה של נמיביה המודרנית.
חצי המאה השניה של המאה העשרים ידועה לשמצה בדרום אפריקה כתקופת שלטון האפרטהייד (Apartheid). בתקופה זו עוגנה בחוק האפליה בין שחורים ולבנים. עם השנים והתגברות הביקורת מצד שאר מדינות העולם, הפכה דרום אפריקה למבודדת יותר ויותר. תחילה, מנהיגיה ניסו לאחוז יותר ויותר במשטר האפרטהייד ולחזק את שלטונם. בשלב מסוים דרום אפריקה אף ביצעה ניסויים מוצלחים בנשק גרעיני. 
עם התגברות הסנקציות הבינלאומיות, שליטי דרום אפריקה הבינו שהגיע הזמן לסיום האפרטהייד. בשנת 1990 ביטל נשיא המדינה, פרדריק ווילם דֶה קְלֶרְק, את משטר האפרטהייד. בבחירות החופשיות הבאות, שנערכו בשנת 1994, נבחר אחד ממתנגדי האפרטהייד הבולטים ביותר, נלסון מַנְדֶלָה, לנשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה. בתקופת ירידת האפרטהייד התפרקה דרום אפריקה מכל מאגרי הנשק הגרעיני שלה, ובכך הייתה למדינה הראשונה והיחידה עד היום שעשתה זאת.
אף אחד בדרום אפריקה לא יודע בדיוק כמה תושבים נמצאים במדינה כיום. ההערכות המאוד גסות נעות בין 51 ל-55 מיליון (הסיבה לכך היא בריחתם של מיליוני אזרחי זימבבואה אל דרום אפריקה), כשמונים אחוז מתוכם הם שחורים, תשעה אחוזים בלבד לבנים, והשאר מתחלקים בין הגדרות שונות של "אסיאתים" או "צבעוניים".
בשנים האחרונות התדרדר הבטחון האישי של התושבים במדינה. במקומות רבים מאד לא מומלץ להסתובב לאחר החשכה ותושבים עשירים כולאים את עצמם ב"גטאות" על מנת להרחיק את עצמם מהפשע ברחובות.
מאז נפילת האפרטהייד השתנתה מדיניות השפות הרשמיות של המדינה: כיום יש בה 12 שפות רשמיות: אפריקנס (שפת דמויית-הולנדית של הבורים), אנגלית, תשע שפות אפריקניות ושפת הסימנים.

דגל דרום אפריקה

הדגל אומץ בשנת 1994 עם הבחירות הדמוקרטיות (האמיתיות) הראשונות בדרום אפריקה. 
לפי אחד מההסברים, הדגל משלב בין הצבעים של המתיישבים הבורים הלבנים - אדום, לבן וכחול, לצבעי מפלגת ה-ANC, שעלתה לשלטון עם נפילת האפרטהייד - ירוק, צהוב ושחור. האיחוד מסומל באמצעות צורת האות Y בדגל.

דגל דרום אפריקה
דגל דרום אפריקה ליד מוזיאון הקטור פטרסון ביוהנסבורג

זימבבואה

זימבבואה (Zimbabwe) יושבת לצפונה של דרום אפריקה, וגובלת גם בבוצואנה, מוזמביק וזמביה. היא הייתה שנים רבות תחת שלטון בריטי ביחד עם זמביה ומלאווי ונקראה רוֹדֶזְיָה (Rhodesia). 
עם עצמאותן של זמביה ("צפון רודזיה") ומלאווי ("ניאזאלנד") בשנת 1964, ניסו המתיישבים הלבנים בדרום רודזיה לקבל עצמאות גם הם. הניסיון נכשל עקב מדיניות חברתית דמויות אפרטהייד שהביאה לבידוד של רודזיה הדרומית בזירה הבינלאומית. במהלך שנות השבעים של המאה השערים התחולל מאבק שהנהיגו שתי מחתרות - ZANU ו-ZAPU כנגד השלטון הלבן. 
רק בשנת 1980 נערכו בחירות חופשיות במדינה ומנהיג ZANU, רוברט מוּגָאבֶּה, נבחר לנשיא. דרום רודזיה קיבלה עצמאות מן האימפריה הבריטית ושינתה את שמה לזימבבואה. השם ניתן למדינה משמו של האתר הארכיאולוגי הגדול ביותר בה, העיר העתיקה "זימבבואה הגדולה" (Great Zimbabwe). זהו המקרה היחיד בעולם בו אתר ארכיאולוגי נתן את שמו למדינה.
מוגאבה הפך לדיקטטור המדכא כל התנגדות לו ורומס את זכויות האזרח. נכון לכתיבת שורות אלו, הוא עדיין שולט במדינה. בשנת 2008 עברה הכלכלה של זימבבואה תהליך של היפר-אינפלציה, והביאה לקריסה מוחלטת של המטבע המקומי. כיום המטבע בשימוש הוא דולר אמריקאי, אך סין מנסה לשכנע את זימבבואה לעבור ליואן הסיני.
מאז עלייתו של מוגאבה לשלטון, נטשה כמעט כל האוכלוסיה הלבנה את זימבבואה. האוכלוסיה השחורה היא מגוונת, אך רובה נחלק לשני עמים ראשיים: נְדֶבֶּלֶה (Ndebele) ושוֹנָה (Shona). 

דגל זימבבואה

הציפור מאתר "זימבבואה הגדולה" מופיעה בצד שמאל של הדגל, על גבי כוכב אדום המסמל סוציאליזם. שאר צבעי הדגל מסמלים את הרוב השחור של תושבי זימבבואה (שחור), את הדם שנשפך במאבק העצמאות (אדום), את עושר המחצבים (צהוב), את החקלאות (ירוק) ואת השלום (לבן).

דגל זימבבואה

קצת על זמביה

זמביה (Zambia) הייתה בעברה הלא-רחוק "צפון רודזיה", וזכתה לעצמאות מהאימפריה הבריטית בשנת 1964. היא גובלת בזימבבואה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מלאווי, טנזניה, מוזמביק, בוצואנה, נמיביה ואנגולה. 
לעומת שכנתה מדרום, זמביה היא כיום דמוקרטיה נשיאותית עם בחירות רב-מפלגתיות. זה לא ממש מסייע למצבה הכלכלי, והיא אחת מהמדינות העניות בעולם.
אין דרך נעימה לומר את זה - אבל דגל זמביה הוא אחד מדגלי הלאום המכוערים ביותר. הנשר מייצג בו את החירות בזמביה ואת האפשרות להתעלות מעל בעיותיה של המדינה. האדום מסמל את המאבק לעצמאות, הכתום את עושר המחצבים, השחור את צבע עורם של התושבים והירוק את משאבי הטבע. ביחד הם יוצרים חוסר התאמה מזעזע של צבעים.

דגל זמביה

קצת על בוצואנה

בוצואנה (Botswana) נקראה בעבר בצ'ואנאלנד. היא קיבלה את עצמאותה (ושמה החדש) בשנת 1966. היא גובלת בדרום אפריקה, נמיביה, זמביה וזימבבואה. כלכלתה נשענת בעיקר על דרום אפריקה, ובירתה, גַּאבּוֹרוֹן, נמצאת ממש בסמוך לגבול עם דרום אפריקה. יחסית למדינות אפריקה, כלכלתה של בוצואנה נחשבת ליציבה.
צבע התכלת בדגל בוצואנה מסמל את השמים ואת המים. צבעי השחור והלבן מסמלים את הרוב והמיעוט באוכלוסיה במדינה, בה כ-98% הם שחורים ורק 2% לבנים.

דגל בוצואנה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה