יום שני, 25 באפריל 2016

יום 4: שמורת צ'ובּי (בוצואנה)

17.01.16


מדינה מס' 28

התעוררתי מוקדם הבוקר לקראת טיול יום ארוך בבוצואנה. אכלתי ארוחת בוקר זריזה במלון (לשמחתי, בלי קופים בחדר האוכל) ויצאתי להמתין לנהג, שיסיע אותי עד הגבול בין זימבבואה לבוצואנה (Botswana). לשמחתי, טֶמְבָּה היה הנהג שלי לנסיעה הארוכה הזו - כשעה מויקטוריה פולס עד ההגעה לגבול. בדרך דיברנו רבות, על זימבבואה ועל ישראל. הוא האט או עצר מדי פעם את הרכב כדי שאוכל לצלם בבונים וחיות אחרות בשולי הכביש. 
בתום הנסיעה, החתמתי את הדרכון שלי במעבר הגבול, ללא צורך בתשלום על ויזת כניסה לבוצואנה. והנה, נכנסתי אל המדינה מספר 28 ברשימה שלי, או 32 - אם סופרים גם טריטוריות שאינן מדינות. טמבה נפרד ממני כאן והעביר אותי להשגחתו של נהג בוצואני.

בבון, ביציאה מויקטוריה פולס

שייט בנהר צ'ובּי

הסיור של היום תוכנן בפארק הלאומי צ'וֹבִּי (Chobe National Park). השמורה ממוקמת בחלקה הצפוני של בוצואנה, סמוך לנהר צ'ובי. הנהג שלי הסיע אותי אל אחד ממלונות הפאר - Chobe Safari Lodge, הנמצא בפאתי העיירה קַסַאנֶה (Kasane). כאן הפגישו אותי עם התיירת הנוספת, שתצטרף אלי לסיור של היום: אמריקאית מהשגרירות של ארה"ב בזמביה, שהגיעה גם היא לטיול יומי.
החלק הראשון של היום כלל שייט ארוך בנהר צ'ובי. נהר זה הוא למעשה חלקו המזרחי של נהר גדול בשם קְווָאנְדוֹ (Cuando), והוא מהווה את הגבול הטבעי שבין בוצואנה לרצועת קַפְּרִיוִי בנמיביה. מהמלון יצאו כמה שיוטים עמוסים בתיירים, אך אני והאמריקאית זכינו בסירה גדולה ופרטית. לצערי, האמריקאית לא הייתה כל-כך תקשורתית, ובקושי הצלחתי לדבר איתה.
מזג האוויר במהלך השייט היה הרבה יותר טוב מזה של אמש ; מעֶבֶר לגבול עם נמיביה נראו עננים קודרים, אך הם לא חצו את הנהר ולא ירדה עלי טיפת גשם. כך יכולתי להבחין בהיפופוטמים רבים, אימפלות, בופאלו, תנינים ועופות מים. המדריך ניווט את הסירה קרוב מאד אל החוף כדי שנוכל להביט מקרוב בתנינים וזוחלים אחרים. על אחד מהאיים בנהר צ'ובי ראינו דגל ענק של בוצואנה. המדריך הסביר לנו כי האי הזה היה שייך לנמיביה, אך לאחר מדידות של עומק הנהר משני צדדיו, הוחלט להעבירו לבוצואנה. הבוצואנים מיהרו להציב שם את הדגל כדי להראות לכולם מי ניצח בסכסוך הטריטוריאלי על האי.
השייט נמשך כשלוש שעות ובסופו שבנו אל המלון לארוחת צהריים זריזה. אני ניצלתי את הזמן גם לקניית מזכרות בחנות של בית המלון.

תנין על גדות הצ'ובי
אימפלות
עדר היפופוטמים
דגל בוצואנה על אי המריבה

ספארי בשמורת צ'ובי

החצי השני של היום הוקדש לנסיעת ספארי בפארק הלאומי צ'ובי. זהו הפארק הלאומי השלישי בגודלו בבוצואנה, והוא נחשב לאחד מהמקומות הטובים לצפייה בחיות בר באפריקה.
הבעיה של הסיור שלי בספארי הייתה התזמון: חודש ינואר הוא לא חודש טוב לצפיה בחיות באיזור זה של אפריקה. כאשר יש שפע של מים וצמחיה, החיות בורחות מנתיבי התיירים המרכזיים אל עומק השמורה, וכך קשה לאתרן. בסיור היום לא הצלחתי לראות אריות, ג'ירפות או פילים ; בעיקר ראיתי עוד היפופוטמים, אימפלות והרבה חזירי בר. הרגע הכי "קרוב" שבו הגעתי לצפיה באריה, היה הגילוי של עקבות אריה באדמה...

היפו ועוף מים בשמורת צ'ובה
בשמורת צ'ובי
עץ בשמורת צ'ובי
ציפור בשמורת צ'ובי
עקבות של אריה
חזיר בר לאחר מקלחת בוץ

חזרה לזימבבואה

בתום הסיור הנהג הסיע תחילה את האמריקאית המוזרה לגבול הנהר שבין בוצואנה לזמביה, כדי שהיא תוכל לעלות על המעבורת חזרה לזמביה. ליד הגבול, הרכב היה צריך לעבור בשלולית מים, שאמורה לחטא את הגלגלים. המעבר הזה נועד למנוע נדידה של מחלת הפה והטלפיים ממדינות שכנות אל בוצואנה. 
מהגבול הזמבי-בוצואני נסעתי עם הנהג אל הגבול של בוצואנה וזימבבואה. החתמת הדרכון ביציאה מבוצואנה הייתה זריזה, אך לא הייתי מופתע כשראיתי את התור בכניסה אל זימבבואה. לאחר מעברי הגבול, טמבה אסף אותי בחזרה אל ויקטוריה פולס. מסתבר שעשיתי בשכל כשהחלפתי את ימי הסיור: היום ירד הרבה גשם בויקטוריה פולס ואילו אני זכיתי במזג אוויר נעים מאד בטיול בשמורת צ'ובי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה