יום שישי, 28 ביולי 2017

הטיול לפינלנד ואסטוניה (5): סאבונלינה

13.06.2015


נסיעה אל סאבונלינה

היום החמישי של המסע שלי בפינלנד נפתח בנסיעה ארוכה אל סַאבוֹנְלִינָּה (Savonlinna), עיירה השוכנת בארץ האגמים במזרח פינלנד ומוקפת באגם סַאִימָה (Saimaa). הרכבות מהלסינקי אל סאבונלינה מאד יקרות, ולכן מומלץ להזמין אותן הרבה זמן מראש דרך האתר של חברת הרכבות הפינית. לא היו רכבות ישירות בין הלסינקי לסאבונלינה בימים בהם ביקרתי בה, ולכן נאלצתי להגיע אליה עם עצירה קטנה בעיירה פַּרִיקַּלָה (Parikkala), הנמצאת כחמישה קילומטרים מהגבול הרוסי.
הנסיעה כולה ארכה כחמש שעות, כולל העצירה הקצרה בפריקלה. ככל שהתקרבתי אל סאבונלינה, יכולתי לראות מבעד לחלון הרכבת יותר ויותר יערות ואגמים: באיזור ארץ האגמים האדמה מחורצת באלפי אגמים גדולים וקטנים, ובהם המוני איים ואיונים.
מתחנת הרכבת של סאבונלינה הלכתי לכיוון המלון שלי - מלון פשוט ונוח בשם Pietari Kylliäinen. המלון ממוקם במרכזה של העיירה הקטנה, וקל להגיע ממנו רגלית אל המקומות החשובים בסאבולינה. אם רוצים לבקר באגמים ובכפרים האחרים הנכללים במחוז סאבונלינה, צריך כבר להגיע עם רכב או להשתמש בתחבורה הציבורית הנדירה כאן.

בדרך לסאבונלינה

טירת אולבינלינה

היעד התיירותי המרכזי של סאבונלינה הוא טירת אוֹלַבִינְלִינָה (Olavinlinna) - "הטירה של אולף", הבנויה על אי קטן באגם סאימה והיא טירת ימי הביניים הצפונית בעולם. הטירה נבנתה בשנת 1475 במטרה לחזק את האחיזה השבדית בארץ האגמים. כיום ניתן לסייר במוזיאון שנפתח כאן. מאז שנת 1912 נערך בחודשי הקיץ פסטיבל האופרה של סאבונלינה, המושך אליו המוני תיירים ומעלה את מחירי המלונות בעיירה המנומנמת.
הביקור שלי היה כמה שבועות לפני תחילתו של פסטיבל האופרה וכבר ניכר שההכנות החלו: יריעות הגנה מהגשם נפרסו בחצרות הטירה, היכן שעתידים להיערך מופעי האופרה.
בדלפק הקבלה של המוזיאון בחרתי להצטרף לסיור מודרך הטירה. המדריך שלי היה אִילְקָּה: יליד סאבונלינה שלומד כיום בטורקו. הוא הגיע הקיץ לביקור בעיירת הולדתו ומתגבר את העובדים במוזיאון טירת אולבינלינה. אילקה הוליך את הקבוצה בין החדרים והאולמות של הטירה והסביר לנו על ההיסטוריה של המקום. עם סיום הסיור קבעתי לשבת איתו לארוחת ערב, אחרי שעות העבודה שלו.

אני וטירת אולבינלינה
בתוך הטירה
טירת אולבינלינה על אגם סאימה
אניות לתיירים עם אגם סאימה

סאונה פינית

מהטירה המשכתי לשיטוט רגלי קצר בסאבונלינה ; אין פה עוד הרבה אתרים תיירותיים מרכזיים כמו הטירה, אך העיירה מאד נעימה. ביקרתי באחת מהכנסיות ומצאתי את המזח ממנו יוצאות ההפלגות על האגם. לצערי, גיליתי שלא אוכל לבקר בכנסיית העץ הגדולה בעולם הנמצאת באחת מהעיירות הסמוכות ; בגלל סוף השבוע לא היו אוטובוסים אל העיירה - ונהגי המוניות רצו חמישים יורו(!) על נסיעה של כעשרים דקות. לכל כיוון... אז החלטתי שאין מצב שאני משלם להם מחיר כזה.
בערב נפגשתי עם אילקה במרכז העיירה, אכלנו ארוחת ערב והלכנו לאורך אחת מגדות האגם. השמש אמנם לא שקעה לחלוטין, אך הצבעים שלה ושל האגם ביחד היו עוצרי נשימה. הגענו אל בית אביו של אילקה, שנפטר לאחרונה. כמעט בכל בית פרטי באזורים אלו בפינלנד יש סאונה ביתית קטנה. נכנסנו לשני סבבים של סאונה ואחריה יציאה על האוויר הקריר בחוץ. אני לא רגיל לחום של הסאונה, ולכן לא המשכתי לסיבוב שלישי עם אילקה.
שמחתי שבין כל הנסיעות והסיורים, זכיתי לחוות ביקור בסאונה פינית אמיתית. אילקה פינה לי חדר בבית הגדול ונשארתי לישון שם בלילה. כבר לא היה טעם לחזור למלון בשעה כזו. 

שקיעה בסאבונלינה
שקיעה בסאבונלינה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה