יום חמישי, 6 בפברואר 2014

שטוקהולם - היום השני

12.03.08 


גלובן

את הבוקר התחלתי בארוחת בוקר במלון והכנת אוכל להמשך היום, ממצרכים שקניתי אמש בסופרמרקט. כשחזרתי אל החדר התלבשתי בכמה שכבות לפני היציאה לקור העז של שטוקהולם. אפילו לבשתי געטקס ארוך מתחת למכנס, שכן אני לא רגיל לקור של אפס מעלות בישראל. ולמרות כל הביגוד התרמי, לא היה לי חם מספיק, ורק ההליכה ברחובותיה השוממים של שטוקהולם חיממה אותי מעט. 
הלכתי עד תחנת המטרו הסמוכה וממנה נסעתי אל היעד הראשון שלי בעיר: גלובן. באולם זה יתקיים בעוד מספר ימים הגמר של מלודיפסטיבלן 2008, והייתי צריך לאסוף את הכרטיסים. הגלוב הוא עצום בגודלו. הוא נפתח לראשונה לקהל בשנת 1989 ומאז מארח בקביעות משחקי הוקי והופעות של אמנים בינלאומיים. בשנת 2000 אף התקיימה בו תחרות האירוויזיון. גלובן גם משמש כמרכזה של "מערכת השמש השבדית", מודל ענק המתפרס על קילומטרים רבים ומציג את מערכת השמש שלנו בקנה מידה של 1 ל-20 מיליון (ובמרחקים מתאימים). גלובן מייצג במודל זה את השמש, ובמהלך הטיול ביקרתי גם בכוכב חמה (מרקיורי), נוגה (ונוס) וכדור הארץ, הנמצאים בגבולותיה של שטוקהולם. האובייקט המרוחק ביותר המוצג כיום הוא סֶדְנָה (Sedna) - כוכב ננסי, שדגם שלו נמצא בעיר לוּלֵאָה במרחק 920 ק"מ משטוקהולם. בכך המודל השבדי הוא המודל הגדול ביותר שנוצר עבור מערכת השמש.

גלובן

סקאנסן

עם הכרטיסים בתיק המשכתי אל האי יוּרְגוֹרְדֶן (Djurgården). שטוקהולם בנויה על אריכפלג, ואחד מהגדולים מהאיים הוא אי זה, המשמש כאי-מוזיאונים ופארקים. התחנה הראשונה שלי ביורגורדן הייתה המוזיאון הפתוח סְקַאנְסֶן (Skansen). המוזיאון נפתח כבר בסוף המאה ה-19 והציב לעצמו מטרה להציג את אורח-החיים השבדי לפני המהפכה התעשייתית. בקיץ נערכות בסקאנסן הופעות המוניות של שירה בציבור עם מיטב אמני הפופ והשלאגר של שבדיה. אני רק נתקלתי בבמת ההופעות הריקה.
סקאנסן משמש גם כסוג של גן חיות ומכיל בתוכו מוזיאונים קטנים וסגורים. אני בעיקר התרשמתי מבקתות אנשי הסַאמי, תושביה המקוריים של לפלנד ומהאבנים הרוּניות המשוחזרות הממוקמות בפארק. האבנים הרוניות עוטרו בסביבות התקופה הויקינגית של שבדיה וצבעיהן שוחזרו בהתאם לשאריות צבע מאותה התקופה.

בקתות סאמי
אבן רונית

מוזיאון הביולוגיה

מוזיאון נוסף באי יורגורדן הוא מוזיאון הביולוגיה - Biologiska Museet. למיטב זכרוני, הכניסה שלי אליו הייתה בחינם במסגרת "שטוקהולם-כארד", אך הוא היה די סתמי ומאכזב. עיקר התצוגה שלו כוללת פוחלצים של חיות מאיזור סקנדינביה ומיהרתי לעזוב אותו אחרי ביקור קצר. הפוחלץ הכי "מסקרן" בו הוא למעשה מתיחה ישנה: גוף של ארנב שנתפר לחלקה האחורי של ציפור, כאילו התגלה מין חדש וייחודי...
למעשה, החלק היפה ביותר במוזיאון הזה הוא הבית הקודר בו הוא ממוקם. כך שעדיף לראות אותו מבחוץ בלבד.

מוזיאון הביולוגיה
המוצג המעניין ביותר במוזיאון הביולוגיה, וגם הוא רק מתיחה

מוזיאון ואסה

ספינת הקרב וַאסָה (Vasa) נבנתה בשנת 1626 ויצאה להפלגתה הראשונה בשנת 1628. לאחר שייט קצר של קילומטר וקצת במי הארכיפלג של שטוקהולם, הוא טבעה. מאז היא הפכה לסוג של מיתוס ומקום הימצאה נשכח עם הדורות. בשנות ה-50 של המאה הקודמת ואסה התגלתה מחדש ונמשתה מהמים לאחר יותר מ-300 שנה. היא עברה תהליכי שחזור ומחקר היסטורי ארוכים, ומאז שנת 1990 היא מוצגת במוזיאון הנקרא על שמה: Vasa Museet. זהו אחד המוזיאונים המרשימים ביותר, שביקרתי בהם בשטוקהולם. הוא בהחלט מצדיק את מקומו ברשימת אתרי החובה של העיר.
בזמן הביקור טיילתי עם מצלמה ישנה יחסית: אמנם דיגיטלית, אבל מהדור הישן... כך שלא ממש יצאתי מהמוזיאון הזה עם תמונות מוצלחות של הספינה עצמה. עדיין החוייה פה הייתה מדהימה ומעשירה: החל מקומתם הנמוכה של האנשים במאה ה-17 (אפילו אני נחשבתי גבוה לידם) ועד הצבעים בהם השתמשו לצביעת הספינה (חלקים מצבע המקורי אף שוחזרו כדי להדגים את מראהה בעת השקתה).

צביעה משוחזרת על הספינה, לעומת מה שנשאר לאחר 300 ומשהו שנים במים

מוזיאון ואסה

הערב: ריהאנה

הגעתי למלון אחר הצהריים כדי לנוח ולהתכונן לקראת ההופעה של ריהאנה. הייתי מותש מכל ההליכות של היום ביורגורדן ושמחתי שיש לי כרטיס במקום עם ישיבה. אני לא יודע איך הייתי שורד מופע שלם בעמידה.

הכרטיסים למלודיפסטיבלן ולריהאנה
יצאתי בקור המקפיא אל אולם הוֹבֵט (Hovet), שנמצא ליד גלובן. חיכיתי בתור ארוך לפתיחת השערים ואחר כך המתנתי עוד יותר עד שריהאנה הואילה לעלות אל הבמה. זו הייתה עוד התקופה "הטובה" של ריהאנה, כלומר זו שבה עוד נהנתי להקשיב לה והערכתי אותה. לאחר האיחור הנורא בהופעה הזו והאלבומים שבאו בשנים הבאות - כבר הפסקתי לחבב אותה כמו פעם. אך העיקר שראיתי אותה מבצעת את "אמברלה" :)

ריהאנה בהופעה. ושוב, מצלמה גרועה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה