יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

יום 47: פונו והאיים הצפים

18.01.2013


האיים הצפים


בלילה ירד ברד כבד בפונו. התעוררתי מוקדם כדי להספיק לאכול לפני היציאה אל האיים הצפים. ארוחת הבוקר שהוגשה באכסניה, הייתה מצוינת: הרבה יותר טובה ממה שהוצע לי במלונות של בוליביה. שמחתי לגלות שהבנים שישנו איתי באותו החדר עוזבים, כי אחד מהם נחר בברוטליות איומה בלילה האחרון. הגשם והברד נפסקו בבוקר, ואני קיוויתי שמזג האוויר הטוב הזה יימשך גם במהלך היום.
כבר לפני השעה שבע אספו אותי מחברת Inka Travel אל הסיור. ביחד איתי באו מהאכסניה מירה הגרמניה ובתה בת הארבע נילאיה. הן הגיעו לפרו בגלל שמירה מתנדבת לחצי שנה בכפר קטן באיזור פונו. נילאיה הקטנה דוברת גרמנית, מעט ספרדית וכמה משפטים באנגלית ; במהלך הטיול היא שאלה אותי אינספור פעמים "How are you?" " ו-"What's your name?" והייתה עסוקה בחיטוט בתמונות במצלמה שלי. זה בטח לא פשוט לטייל כך עם ילדה בת ארבע, אך מצד שני - טיול כזה ייתן לה חוויות שהיא לא תשכח.
האיסוף משאר האכסניות ברחבי פונו היה מהיר, והגענו מוקדם אל הנמל. כאן עלינו על אניה קטנה, לשייט ארוך אל האיים הצפים. את האיים בנו אנשי שבט האוּרוּ (Uru). בני האורו הקימו את האיים הצפים לאחר שברחו מתקיפות של שבטים שכנים. האיים הם למעשה רפסודות ענק עשויות מצמח הטוטורה המקומי. חלקם התחתון של האיים נרקב ושוקע, ולכן יושבי האיים דואגים לתחזק באופן שוטף את מבנה האי ולהוסיף שכבה חדשה של קני טוטורה.
עם ההגעה לאיים הגיעו כמה צ'ולות מקומיות כדי ללחוץ את ידי האורחים: כיום האיים הם בעיקר מוקד תיירותי ורווחי. אני לא משוכנע שמרבית בני האורו באמת גרים עליהם באופן קבוע. ירדתי מהאניה אל האי, והתרגלתי להליכה על המשטח החצי-ספוגי הזה. פשוט לא יאמן, שהמבנים האלה באמת קיימים, ואינם שוקעים מייד אל קרקעית אגם טיטיקקה.

באיים הצפים
המדריך של הקבוצה היה עסוק בהרצאה על אופן בניית האיים ועל ההיסטוריה של בני האורו. אני חצי-הקשבתי חצי-הייתי-עסוק-בצילום. לאחר ההסבר עליתי לשייט קצר בסירה קטנה עשויה מקני טוטורה ולאחר מכן הסתובבתי בין הדוכנים של האורו. לאחר הזמן הפנוי באי הצף, שבתי אל האניה להמשך הסיור.

בסירת הטוטורה
עם נילאיה באי הצף

האי טקילה

היעד השני בסיור היה האי טֶקִילֶה (Tequile), שהוא אי אמיתי (כלומר, לא-צף...) באגם טיטיקקה. נמצאת כאן קהילה של אנשי קצ'ואה, והמדריך שלנו הסביר על סוגי הכובעים של הגברים והנשים באי. כל אחד מבני האי חובש לראשו כובע סרוג, שצבעיו מסמלים את הסטטוס החברתי והזוגי שלו (או שלה).
טיפסתי אל הכיכר המרכזית של האי, והגעתי לשם מתנשף כמו אחרי ריצה מתישה. הלכתי עם הקבוצה אל משפחה מקומית, שם אכלנו את ארוחת הצהריים. בדיעבד, הביקור כאן לא היה כל כך מיוחד: אי השמש בו ביקרתי שלשום היה הרבה יותר יפה ומעניין. לטעמי האישי, יכולתי לוותר על הביקור בטקילה ולהרוויח חצי יום בפונו.

באי טקילה

ערב בפונו

שבתי מותש אל האניה וכעת ציפה לי שייט של כשלוש שעות בחזרה לפונו. הלכתי לאכול ברחוב הראשי, והפעם טעמתי אלפקה בסגנון מעט שונה.
עוד לפני תשע בערב הייתי בחזרה באכסניה. העננים נעלמו מהשמיים, ופונו התקררה עוד יותר מאמש. נכנסתי מוקדם אל המיטה, לקראת הסיור המיוחד שקבעתי למחר, מפונו לקוסקו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה