יום שני, 12 בינואר 2015

יום 64: לימה

04.02.2013


מוזיאון לארקו

הבוקר שלי עבר בעצלתיים באכסנייה ועם קפיצה קצרה לסניף הדואר למשלוח הגלויה של לימה. החלטתי לנסוע היום אל עבר מוזיאון לַארְקוֹ (Museo Larco) באמצעות תחבורה ציבורית. הניסיון הזה כשל כי לא הצלחתי להבין לאן כל מונית שירות מגיעה. החלטתי לדחות את הנסיעה למוזיאון, והלכתי לאכול באותה מסעדה בה ישבתי עם רנזו אמש. ניצלתי את הווי-פיי של המקום כדי לסמס לרנזו ולשאול על דרכים פשוטות להגעה למוזיאון. הוא אמר שזה יהיה מסובך מדי להגיע ממיראפלורס אל המוזיאון והמליץ לי לשלם טיפה יותר כסף ולקחת מונית. אז זה מה שעשיתי.
הנסיעה במונית לא הייתה קצרה, והרגשתי בה כמו ברכבת הרים. הנהג נסע מאד מהר ופנה פניות חדות ברחובותיה של לימה. למזלי, הגעתי בחתיכה אחת אל מוזיאון לארקו ושילמתי לנהג את 15 הסולים על הנסיעה. לפחות הוא לא שדד או חטף אותי ליעד לא ידוע.
מוזיאון לארקו ממוקם בבניין מהמאה ה-18, ונקרא על שמו של אחד מהארכיאולוגים המפורסמים של פרו - רפאל לארקו. לארקו גילה ממצאים רבים מהתרבויות הפרה-קולומביאניות, שקדמו לאינקה ולספרדים, ופתח את המוזיאון הזה כשהיה בן 25 בלבד. זהו מוזיאון גדול, שמכיל ממצאים מתקופה, המתפרשת על כ-4000 שנה בהיסטוריה הפרואנית. התרשמתי בעיקר מהכדים של תרבויות המוֹצֶ'ה והצִ'ימוּ מצפון פרו ; יש לכדים אלו מבנה ייחודי עם ידית מעגלית, שממנה יוצאת פיה אנכית.

הכניסה למוזיאון לארקו עם דגל פרו
כדים של תרבות מוצ'ה (או צ'ימו)
כשחשבתי שסיימתי עם המוזיאון, נכנסתי לאחד מהמחסנים הצדדיים שלו. במחסן היו עוד אלפי פריטים ארכיאולוגים מסודרים ומקוטלגים בארונות זכוכית. אותם פריטים פשוט לא זכו להיכנס כמוצגים בוויטרינות היפות של המוזיאון. עם הכמות שאוחסנה בארונות כאן, אפשר לפתוח בקלות עוד כמה מוזיאונים נפרדים.

במחסן הצדדי של מוזיאון לארקו
הביקור במוזיאון לארקו אינו שלם בלי קפיצה קטנה לגלריה האירוטית שלו. הגלריה כוללת פסלים של בני אדם וחיות במגוון תנוחות אירוטיות, או פשוט פסלים בצורת אברי מין ענקיים. בסרטון המידע של המוזיאון היה הסבר כלשהו על הגלריה, שניסה לומר שהפסלים בה מייצגים את הדואליות של הטבע. לדעתי האישית זה פשוט היה סוג מוקדם של פורנו.
לאחר הביקרו בגלריה האירוטית, עזבתי את מוזיאון לארקו. ביציאה נתקלתי לראשונה בכלב פרואני קירח. זהו זן כלבים מכוער להחריד, ויקר באופן לא פרופורציונאלי לכיעורו.

חיות במגוון תנוחות בגלריה האירוטית
עוד מוצג בגלריה האירוטית
הכלב הקירח

 עוד פירמידת חימר

ממוזיאון לארקו חזרתי אל האכסניה למקלחת קרה ומרעננת. לאחר שיחות סקייפ עם המשפחה, יצאתי אל עבר פירמידת החימר השנייה של לימה - וואקה יוּיָאמַארְקָה (Huaca Hullamarca). לצערי, האתר היה סגור היום למבקרים, אז עשיתי מה שישראלי טיפוסי עושה: דחפתי את המצלמה מעבר לגדר וצילמתי כמה תמונות של המקום. בכל זאת, לא רציתי שההגעה שלי לכאן תהיה לחינם...

פירמידת החימר השניה, צילום מהגדר

לארקומאר

בערב יצאתי עם רנזו אל עבר לַארְקוֹמַאר (LarcoMar), מתחם קניות, הנקרא על שמו של אותו לארקו, וממוקם סמוך לים (Mar בספרדית). ציפתה לנו הליכה די ארוכה משכונת מיראפלורס אל הים ובחזרה. לא הצלחתי לראות הרבה מקו החוף של לימה עקב החשכה, אך לפי תאורת הלילה הבנתי עד כמה העיר עצומה בגודלה. בלארקומאר ישבנו בבית קפה מקומי בעל השם הישראלי-למדי "קפה קפה", ואחר כך שבנו באיטיות בחזרה אל מיראפלורס. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה