יום שבת, 15 באוגוסט 2015

קצת על יוון

יוון

יָווָן (באנגלית - Greece, ביוונית - אֶלַדָה, Ελλάδα) נקראת גם בשמה המלא: הרפובליקה ההֶלֶנִית. המדינה נמצאת בדרום מזרח אירופה, וגובלת בצפון עם אלבניה, מקדוניה ובולגריה, ובמזרח עם טורקיה (גבול יבשתי קצר וגבול ימי בים האגאי).
אפשר לחלק את המדינה באופן גס ל"יוון היבשתית" ול"איי יוון". ליוון יש כ-3000 איים בבעלותה, הפזורים בים התיכון, בים היוֹני ובים האֶגֶאִי. האי היווני הגדול מכולם הוא כְּרֵתִים (Crete, Κρήτη). אחד ממחוזותיה של יוון היבשתית הוא חצי האי פֶּלוֹפּוֹנֶסוּס (Peloponnese, Πελοπόννησος), שמופרד כיום על ידי תעלה מלאכותית משאר יוון היבשתית - תעלת קוֹרִינְתוֹס. למרות ההפרדה הזו, פלופונסוס עדיין נחשב כחצי-אי ולא כאי. 
ההר הגבוה ביותר ביוון הוא הר האוֹלִימְפּוּס (Olympus, Όλυμπος) המפורסם מהמיתולוגיה היוונית כמקום משכנם של האלים. גובהו הוא 2919 מטרים מעל פני הים.
בירת יוון היא אַתוּנָה והיא גם העיר הגדולה במדינה. העיר השנייה בגודלה היא סַלוֹנִיקִי, הנמצאת בצפון יוון.

מפת יוון (מתוך אתר "מסע אחר")

היסטוריה, ממש ממש בקצרה

בלתי אפשרי לסכם בכמה שורות את ההיסטוריה והתרבות של יוון מבלי להחסיר חלקים משמעותיים, ולכן אעדיף לפרט על ההיסטוריה הנקודתית של המקומות בהם ביקרתי, כשאגיע לכתיבה על כל אחד ואחד מהם בבלוג.
באופן מאוד-מאוד כללי, התקופה המפורסמת ביותר בהיסטוריה של יוון היא תקופת יוון העתיקה. תקופה זו נמשכה כאלף שנים, וכללה בתוכה תת-תקופות (התקופה המינואית, המיקנית, הארכאית, הקלאסית וההלניסטית). תקופה ארוכה זו נחשבת כיום לערש תרבות ארצות המערב. היוונים העתיקים תרמו לאנושות אינספור רעיונות ותגליות בתחומי המדע, ממשל, פילוסופיה, צבא ועוד.
תקופת יוון העתיקה הסתיימה עם כיבושה של יוון על ידי רומא, בשנת 146 לפנה"ס. במהלך אלפיים השנים הבאות הבעלות על יוון החליפה ידיים בין אימפריות שעלו ונפלו: האימפריה הרומית, האימפריה הביזנטית והאימפריה העות'מנית. 
בשנת 1822 לספירה, לאחר מרד יווני באימפריה העות'מנית, הוכרזה יוון כמדינה עצמאית והחלה אט-אט להגדיל את שטחה על חשבון האימפריה המתפוררת. 
במהלך המאה ה-20 יוון ידעה תהפוכות רבות. במהלך מלחמת העולם השנייה היא נכבשה על ידי גרמניה הנאצית. לאחר השחרור מהנאצים עברה יוון תקופות של מלחמת אזרחים ומשטר צבאי. רק בשנת 1975 השתחררה יוון מעול המשטר הצבאי והפכה לדמוקרטיה אמיתית. בשנת 1981 היא הצטרפה לקהילה האירופית, וב-2001 עברה לשימוש במטבע האיחוד האירופי - האירו.
בשנים האחרונות יוון חווה משבר ככלכלי חמור, ועתידה באיחוד האירופי אינו ברור.

דגל יוון

דגל יוון המודרנית עבר שינוים מאז הכרזתה כמדינה עצמאית ב-1822. הגירסה הנוכחית של הדגל נמצאת בשימוש מאז שנת 1978 ומכונה פשוט "הדגל הכחול-לבן" (Γαλανόλευκη). בקנטון הדגל מופיע צלב יווני-ריבועי, המייצג את דתה הנוצרית-אורתודוכסית של המדינה (מעל 98% מהיוונים הם נוצרים אורתודוכסים). תשעת הפסים מייצגים תשע הברות בסיסמא היוונית "חופש או מוות" (Ελευθερία ή Θάνατος). לפי הסבר אחר, תשעת הפסים מייצגים את תשע המוזות של המיתולוגיה היוונית. 
הצבע הכחול, שאין כל-כך הסכמה לגבי הגוון המדויק שלו, אמור לייצג את הים והשמיים. הצבע הלבן בדגל מייצג את הטוהר במאבק לחירות של העם היווני.

דגל יוון
דגל יוון מונף באתונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה