יום שבת, 31 בדצמבר 2016

יום 2: ניו יורק - מנהטן התחתית

16.09.16

אל דרום מנהטן

את היום השני של הטיול תכננתי עבור חלקה הדרומי של מנהטן - או: "מנהטן התחתית" (Lower Manhattan) . אבא ואני עדיין לא התגברנו לגמרי על הג'ט לג ומצאנו את עצמנו ערים בשעה מוקדמת מאד. אחרי שהעברנו את זמן הזריחה בעצלתיים בחדר ואכלנו את ארוחת הבוקר, היינו מוכנים לצאת לביקור באיזור מרכז הסחר העולמי. קבעתי לנו מראש כרטיסים לשעת הפתיחה של המוזיאון, המוקדש מתקפת הטרור ה-11 בספטמבר, כדי שנימנע מעמידה בתורים ארוכים בהמשך היום.
כבר כשיצאנו מתחנת הרכבת התחתית, הסמוכה למרכז הסחר העולמי, הסתחררנו מגובהם של גורדי השחקים כאן. מהר מאד מצאנו את הכניסה למוזיאון, את אנדרטת הזיכרון ואת מגדל One World החדש והנוצץ שניצב מעליהם.

גורדי שחקים בדרום מנהטן

מוזיאון ה-11 בספטמבר

התור למוזיאון לא היה ארוך ורק היינו צריכים להמתין מספר דקות עד פתיחתו. בהתאם לרגישות הביטחונית של המקום, התיקים שלנו עברו שיקוף לפני שנכנסנו לאתר. המוזיאון נחנך ב-2014 ועד פתיחתו היה לידו אתר הנצחה זמני. הוא מוקדש בעיקר לאירועי ה-11 בספטמבר 2001, אותו יום נורא ששינה את אמריקה ואת העולם כולו: שני מטוסים רוסקו בזה אחר זה אל תוך מגדלי התאומים בניו יורק והביאו לקריסתם, מטוס נוסף רוסק על הפנטגון ומטוס רביעי הופל בפנסילבניה (היעד המקורי שלו היה הקפיטול, אך נוסעי המטוס הצליחו למנוע זאת ולרסק אותו בשדה פתוח). המוזיאון מסקר גם את הפיגוע במרכז הסחר בעולמי בשנת 1993, שמעט נשכח בצילם של פיגועי הענק מ-2001.
מבנה המוזיאון ממוקם היכן, שהיו בעבר בסיסי מגדלי התאומים. התצוגה פה כוללת חלקים מההריסות - כמו את האנטנה שעמדה זקופה בראשו של אחד מהמגדלים, עמוד ברזל תומך שהפך לאתר הנצחה לכוחות החילוץ ואת יסודות הבניינים עצמם. בנוסף, יש כאן תצוגה מקיפה מאד על השתלשלות האירועים ב-11/9: מוצג סיקור תקשורתי של האירועים דקה-אחר-דקה בליווי המוני ממצאים, ששרדו את ההרס הנורא. באופן אישי, בכל פעם כשאני רואה את סיקור חדשות ישן על הפיגועים הללו, זה נראה לי כלקוח ממציאות אחרת. ב-11 בספטמבר 2001 לא יכולתי לצפות בטלוויזיה כלל, כי הייתי אי שם בטירונות בבסיס זיקים. סמארטפונים לא היו אז, וכל מה שיכולתי לעשות זה להמתין לעיתון של למחרת-בבוקר או לעדכונים מהמפקדים.

יסודות אחד ממגדלי התאומים
עמוד ההנצחה להרוגים מכוחות החילוץ

אנדרטת הזיכרון

מחוץ למוזיאון נמצאת אנדרטה לפיגועי ה-11 בספטמבר. זוהי רחבה גדולה גדולה בה נטועים מאות עצים, ובה משובצות שתי בריכות - היכן שעמדו בעבר המגדלים. בדפנות הבריכות זורמים מפלים מלאכותיים, כשהמים הנופלים בהם זורמים לתוך בור-ריבועי במרכזה של כל בריכה. שפות הבריכות מעוטרות בלוחות ארד הנושאים את שמות כל חללי האירועים של 2001 ו-1993. השמות בלוחות אינם מסודרים באופן רנדומלי אלא לפי הקירבה האישית בין הקורבנות - כלומר, לפי המקום בו נהרגו ולפי יחסים בין-אישיים שהיו ביניהם (עמיתים לעבודה, קרובי משפחה וכד').

ורד על לוח באתר ההנצחה
אחת משתי הבריכות באתר ההנצחה

מגדל One World

התכוונו להמשיך דרומה אל עבר האתרים הנוספים של היום וראשית הגענו אל לאנדרטה קטנה ברחוב לזכר הכבאים וכוחות החילוץ שנספו גם הם באסון התאומים.
הבטנו לרגע על מגדל One World - או "מרכז הסחר העולמי החדש" והחלטנו להגיע לתצפית בו במקום לחזור לכאן ביום אחר. המגדל נפתח למבקרים לאחרונה וכולל בתוכו שתי קומות תצפית למבקרים. גובהו של המגדל הוא 1776 רגל (כשנת הכרזת העצמאות של ארצות הברית) - או 541 מטרים ; בכך הוא המגדל הגבוה ביותר בארצות הברית כולה (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו).
התור לכניסה למבקרים התחיל כבר מחוץ למגדל, אבל התקדם יחסית מהר. לאחר רכישת הכרטיסים עלינו במעלית המהירה אל קומת התצפית, ראינו סרטון קצר והמשכנו להסתובב בקומה בעלת הנוף הפנורמי. יכולנו לראות מכאן את כל מנהטן נפרסת מתחתינו, וגם את ניו ג'רזי השכנה.

מגדל Onw World
ממש מתחת ל-One World
תצפית מגורד השחקים One World לכיוון צפון - מגדל האמפייר סטייט בולט בנוף

אוכל וכנסייה

כשסיימנו את הביקור במגדל, הלכנו לאכול ארוחת צהריים באיזו מזללה מקומית, שגבתה מחיר לפי משקל האוכל. אני חייב להודות שאבא נהנה מהאוכל הרבה יותר ממני.
אחר כך נכנסנו לביקור קצר בכנסיית השילוש הקדוש (Trinity Church) שעל צומת הרחובות ברודווי ו-וול סטריט. הכנסייה הנאו-גותית נבנתה בשנת 1846 והייתה אז למבנה הגבוה ביותר בניו-יורק. בשנת 1976 ביקרה כאן המלכה אליזבת' ; כיום לוח מתכת בכניסה אל הכנסייה מנציח את הביקור ההוא.

פה עמדה אליזבת'

הרובע הפיננסי

המשכנו אל אחד מהרחובות המפורסמים ביותר בניו יורק ולב הרובע הפיננסי של מנהטן - וול סטריט (Wall Street). כאן יושבת הבורסה לניירות ערך של ניו יורק. עברנו ליד הפֶדֶרַל הול (Federal Hall), בו יושב היום מוזיאון בנושא התקופה הפוסט-קולוניאלית בניו יורק. בחזיתו של הפדרל הול ניצב פסלו של נשיא ארצות הברית הראשון, ג'ורג' וושינגטון.
בוול סטריט נמצא גם מגדל טראמפ (The Trump Building) - אותו טראמפ שחודשיים אחר כך נבחר לנשיא הבא של ארצות הברית.
מכאן הלכנו לחפש את השור המפורסם של וול סטריט (Charging Bull). למעשה, השור לא ממש נמצא בוול סטריט עצמו, אלא ברחוב אחר ברובע הפיננסי של מנהטן. השור פוסל ע"י האמן ארתורו די-מודיקה והוצב כאן בשנת 1987 כפסל זמני. עקב הפופולריות הגדולה שלו, השור זכה למיקום קבע ברובע הפיננסי. תיירים עומדים בתורות משני צידי השור כדי להצטלם עמו או מקדימה, ליד הקרניים, או מאחורה, כשהם כורעים על המדרכה ואוחזים באשכי השור.

הבורסה לניירות ערך
אבא והשור

מוזיאון האינדיאנים

בדרכנו אל קצהה הדרומי של מהטן חלפנו ליד המוזיאון הלאומי לאינדיאנים בארה"ב (National Museum of The American Indian). לא תכננתי לבקר במוזיאון, אבל אבא רצה להציץ בתוכו - אז קפצנו לביקור זריז. ראינו כאן תצוגות רבות המציגות את אורח חייהם של האינדיאנים באמריקה הצפונית ; אבא חיפש במיוחד לראות חץ וקשת, אז מצאתי עבורו תצוגה של כלי נשק אינדיאנים...
המוזיאון כאן הוא סניף של מוזיאוני הסמית'סוניאן של וושינגטון, ולכן הכניסה אליו הייתה חינמית.

חזית המוזיאון

באטרי פארק

ממש מאחורי המוזיאון חיכה לנו פארק באטרי (Battey Park) הקרוי ע"ש סוללת התותחים שניצבה כאן בעבר. בפארק נמצאות כמה אנדרטות וגם מבנה עתיק בשם טירת קלינטון (Clinton Castle) - מצודה, שמטרתה הייתה הגנה על העיר. אנדרטה מפורסמת בפארק היא הסְפֵירָה (The Sphere): זהו פסל של גלובוס מתכתי, שהוצב בעבר בכיכר שבין מגדלי התאומים. הפסל חולץ מהריסות מרכז הסחר העולמי לאחר פיגועי ספטמבר 2011 והוצב מחדש בפארק באטרי, כשלידו בוערת אש תמיד לזכר קורבנות הפיגועים. הפסל לא שוקם לאחר הפיגועים ונשמר בצורתו הפגומה. קיימת תכנית להעבירו למגדל One World החדש, אך בינתיים הוא ממשיך להיות מוצג בפארק.
בגבול הפארק ראינו תצוגת רחוב זמנית של גלובוסים גדולים. יצאנו לכמה דקות מהפארק כדי להביט בגלובוסים. כל גלובוס נצבע בצורה שונה ; אני אהבתי את זה שבו כל מדינה נצבעה לפי הדגל שלה. מנקודה זו מחוץ לפארק קיבלנו גם נקודת תצפית מדהימה על מגדל One World בו ביקרנו מוקדם יותר היום.
אנדרטה חשובה נוספת בפארק היא אנדרטה לזכר ההרוגים במלחמת קוריאה.

אבא ופסל הספירה
מבט על מגדל One World מפארק באטרי
עם אחד מהגלובוסים

הפלגה לסטייטן איילנד

גבולו הדרומי של פארק באטרי הוא גם חלקה הדרומי ביותר של מנהטן. סמוך לפארק יוצאות מעבורות ליעדים סמוכים, כשהמפורסמת מכולן היא המעבורת הכתומה לסְטֵייטֵן אַייְלֶנְד (Staten Island). אפשר לצאת מכאן גם לסיורים בפסל החירות ובאליס איילנד, אך מעבורות וסיורים אלו הן בתשלום. לי הומלץ לעלות רק על המעבורת החינמית השטה בין מנהטן לסטייטן איילנד ולראות את פסל החירות כחלק מהשייט. השייט פה אפשר לנו גם לנוח מעט ; אמנם היום לא הלכנו הרבה, אך הרגליים של אבא כאבו מההליכה הארוכה-מדי של אתמול.
שטנו אל סטייטן איילנד ומכאן יכולתי להשקיף מרחוק על פסל החירות (וטוב שיש אופציית "זום" במצלמה...). עם ההגעה לאי, הסתובבנו מיד והלכנו לתפוס את המעבורת חזרה למנהטן.
פסל החירות (Statue of Liberty) הוא אולי הפסל המזוהה ביותר עם ניו יורק וארצות הברית כולה. הוא ניתן במתנה לארצות הברית ע"י ממשלת צרפת ב-1886 והורכב על אי החירות. האי הקטן הוא מעין-מובלעת של מדינת ניו יורק בתוך המים הטריטוריאלים של מדינת ניו ג'רזי.
כששבנו למנהטן ערכנו קצת קניות בשוק איכרים קטן ברציף המעבורת ועוד קצת קניות בסופרמרקט הקרוב לדירה שלנו. החלטנו לקצר את היום הזה ולא לצאת יותר בערב. חזרנו לדירה באיסט ווילג' די מותשים.