יום חמישי, 13 בספטמבר 2018

לטביה וליטא (4): ארמון רונדלה וביקור בילגאבה

29.05.2017

בַּאוּסְקָה

היעד המרכזי שלי להיום היה ארמון רוּנְדַלֶה, הנמצא בדרום לטביה - לא רחוק מהגבול עם ליטא. אין אוטובוסים ישירים מריגה אל הארמון, אלא יש להגיע קודם אל העיר בַּאוּסְקָה (Bauska) וממנה לקחת אוטובוס מקומי, המגיע אל הארמון. לכן פתחתי את היום בנסיעה של כשעה ורבע מריגה לבאוסקה. כשהגעתי לבאוסקה גיליתי ששירות האוטובוסים לארמון אינו מסונכרן עם האוטובוס המקומי, וכך הייתה לי שעה "לשרוף" בבאוסקה.
פתחתי את הספר שלי כדי לגלות מה אני יכול לעשות כאן ומיד גיליתי את המצודה של העיר (Bauskas pils). המצודה יושבת בחיבור של שני הנהרות: מוּסָה ומֶמֶלֶה והיא הוקמה כאן במאה ה-16. אפשר להציץ על המצודה מבחוץ ואפשר גם להיכנס לאחת מהחצרות הפנימיות שלה ללא תשלום. אם רוצים לראות יותר, אפשר לשלם ולהיכנס לביקור מקיף ; לי לא היה מספיק זמן או עניין לזה.
לקראת השעה המיועדת חזרתי ברחובות השלווים של באוסקה אל תחנת האוטובוסים. בדרך עוד הספקתי לעצור ליד כנסייה מקומית, שנראתה די יפה מבחוץ.

טירת באוסקה
נוף מהטירה על אחד מהנהרות המקיפים אותה
כנסייה בבאוסקה

ארמון רונדלה

מבאוסקה לקחתי את האוטובוס המקומי והזול מאוד אל ארמון רוּנְדַלֶה (Rundāles pils). זהו הארמון הגדול ביותר בכל המדינות הבלטיות. הוא נבנה עבור הדוכס מקורלנד ובנייתו הסתיימה בשנת 1768. סגנון הבנייה של הארמון הוא בַּארוֹק והוא כולל גנים גדולים בסגנון צרפתי, שאף זכו לכינוי "הוורסאי של הבלטיות".
הסיור בארמון נחלק לשניים: הארמון עצמו והגנים. הארמון הענק היה מלא בקבוצות מאורגנות של תיירים, אבל אני יכולתי לכוון את עצמי באופן עצמאי לחדרים הפחות-עמוסים. שילמתי את דמי הכניסה לארמון, כולל תשלום נוסף עבור האישור לצלם כאן תמונות.
בארמון יש המוני חדרים, ורובם מפוארים מאוד. אולם הזהב היה לפי דעתי, המרשים מכולם. גם חדר הוורד היה מיוחד מאוד והוא אחד מהחדרים הפופולריים בארמון. בחדרים של הדוכס יכולתי לראות דלתות סתרים בקירות, יש חדר מיוחד לכדים וחדר מיוחד שמוקדש לצייד. נכון, זה לא באמת וורסאי פה - אך היה לי ברור כעת מדוע ארמון רונדלה נחשב לאחת מהאטרקציות המפורסמות של לטביה כולה.

הכניסה לארמון רונדלה
אולם הזהב
חדר הכדים
בחדר הוורד

הגנים של ארמון רונדלה

לאחר הביקור הלא קצר שלי בארמון, יצאתי אל הגנים. אמנם בגן הוורדים לא היו בדיוק ורדים, אך הפרחים כאן היו בצבעים עזים שהשתלבו יפה עם הארמון ברקע. ביקרתי בפגודה של הגנים, נחתי קצת באמפי הירוק, ונהניתי ממזג האוויר הקריר של היום. מבלי ששמתי לב, כבר העברתי שעתיים בביקור בארמון והבטן שלי החלה מעט לקרקר.
המסעדה בארמון רונדלה הייתה מיועדת בעיקר עבור קבוצות של תיירים שהגיעו יחדיו, ולכן נסעתי מפה חזרה לבאוסקה.

גני רונדלה
עוד מבט על הארמון
ועוד פרחים
האמפי הירוק

אל ילגאבה

לא מצאתי מקומות מעניינים לאכול בהם גם בבאוסקה, אז עליתי על האוטובוס לעבר העיר יֶלְגַאבָה (Jelgava). זוהי העיר הרביעית בגודלה בלטביה והיא אינה מפורסמת מאוד מבחינה תיירותית. הייתי משוכנע שילגאבה נמצאת על אמצע הדרך מבאוסקה לריגה, אך מסתבר שמסלול האוטובוס הוא שונה: הוא לקח אותי שוב דרך ארמון רונדלה... בעצם לא הייתי צריך כלל לחזור לבאוסקה, אלא יכולתי להגיע מארמון רונדלה ישירות לילגאבה.
החלק הראשון של הנסיעה היה באיזור כפרי ולכן ארך זמן רב. בשלב מסוים האוטובוס עלה על הכביש המהיר והמשיך עליו עד התחנה הסופית.
המטרה הראשונה שלי בילגאבה הייתה למצוא ארוחת צהריים. החלטתי לא לעשות את הטעות שעשיתי אתמול, ולא לאכול ארוחה גדולה מדי. מצאתי כאן מסעדה מקומית ויפה, ואכלתי שיפודי פרגית עם אורז. המחירים פה היו עוד יותר נמוכים מאלה של ריגה... כבר ברמה די מגוחכת.

טיול קצר בילגאבה

ילגאבה לא הייתה כלל בתכנון הטיול שלי ולכן הלכתי אל מרכז המידע לתיירים של העיר כדי לחפש מה לעשות כאן. קיבלתי מפה מקומית והלכתי לחצות את נהר הלִיאַלוּפֶּה (Lielupe) בדרכי אל ארמון ילגאבה, היושב על אי באמצע הנהר. בארמון יושבים היום אוניברסיטה ובית ספר תיכון.
המשכתי אל אי קטן נוסף על נהר הליאלופה ומשם חציתי את גשר המיתרים, חזרה לכיוון ממנו באתי, והגעתי אל הטיילת. בטיילת לאורך הנהר ניצב פסל מיוחד של "הסטודנט של ילגאבה", המציג סטודנט נושא ספרים תחת מטריה קרועה. הפסל מחובר לצינורות מים וכך למעשה יורד על הסטודנט גשם קבוע.
מהטיילת הלכתי לאחת מהכנסיות של העיר - פשוט כי היא הופיעה על המפה שקיבלתי. לא נכנסתי לתוכה אלא רק התרשמתי ממנה חיצונית. לאחר כשעתיים של סיור לא צפוי אך נחמד ביותר, שבתי אל התחנה המרכזית של ילגאבה. מכאן אין כל בעיה לתפוס אוטובוס לריגה: בשעות אחר הצהריים המאוחרות יוצא אוטובוס או שאטל כל עשרים דקות.

מגדל כנסיית השילוש הקדוש. פה יושב מרכז המידע לתיירים
ארמון ילגאבה
חוצה את נהר ליאלופה
הסטודנט של ילגאבה תחת הגשם הקבוע
מתחת לגשר המיתרים של ילגאבה
כנסייה בילגאבה

ערב אחרון בריגה

נרדמתי בנסיעה מילגאבה לריגה. אחרי התרעננות במלון יצאתי לארוחת ערב בעיר העתיקה. זה היה הערב האחרון שלי בריגה, ומחר אסע מכאן לליטא. ועדיין - היו לי מספר תכנונים לבוקר האחרון של הטיול בריגה.