יום חמישי, 27 בספטמבר 2018

הולנד: עוד קצת מטילבורח

16.09.18


אני? קניות?

את היום האחרון של הביקור הזה בהולנד הקדשנו שוב לטילבורח. ביקשתי מאיוור שנעבור בסניף החדש של פריימרק, שנפתח אחרי הביקור הקודם שלי בעיר. כן, אני יודע שזה נורא ישראלי וממש המוני ללכת לפריימרק, אבל הייתי חייב פעם אחת לחוות את זה.
עוד לפני פריימרק הלכנו ברגל עד מרכז טילבורח ואל כנסיית סנט יוזף, אותה ראיתי גם בביקור הקודם שלי כאן. לצערי, בכנסייה נערכה מיסה ואיוור העדיף שנוותר על הביקור בה. במקום הביקור בכנסייה ישבנו קצת בכיכר המרכזית של טילבורח להפסקה קצרה באחד מבתי הקפה.
הקניות הגיעו מייד אחר-כך: פריימרק (המוני אבל לא כזה נורא), חנות מזכרות קיטשית ועוד כמה מקומות שאיוור היה צריך לעצור בהם. לאחר הקניות עצרנו לארוחת צהריים ב"בייגלס אנד בינס" (נדמה לי שאני כבר יכול לפתוח כאן מנוי). במקרה נתקלנו כאן בשני חברים של איוור, שהספקתי להכיר בביקור הקודם שלי. 

מיץ וכנסיית סנט יוזף
בייגלס אנד בינס

ובכל זאת - כמה אתרים בטילבורח

בדרך חזרה הביתה איוור לקח אותי לסיבוב דרך כמה נקודות מעניינות בטילבורח. תחילה הגענו אל בית הקברות הקתולי של טילבורח - בְּרֶדַסֶווֶח (Bredaseweg), המוקף פסלים נוצריים. עם סגירתן של כנסיות קתוליות בעיר, התעוררה השאלה מה לעשות עם הפסלים שעיטרו אותן. אחד מהפתרונות היה הצבת הפסלים על גדר בית הקברות. איוור סיפר לי את סיפורה של מַרִיטֶה קֶסֶלְס (Marietje Kessels), ילדה בת 11, שגופתה נמצאה ב-1900 באחת מכנסיות העיר. לא ידוע בדיוק מי רצח את מריטה, אך כיום סבורים שמדובר באחד מאנשי הכנסייה, שקבור לא רחוק ממנה בבית הקברות.
חלפנו ליד מגדל המים הישן של העיר שנבנה ב-1897 ושימש אותה עד לפני שנים ספורות. אנשי טילבורח גאים בכך שמגדל המים שלהם נחשב לספק המים הנקיים ביותר בהולנד כולה. זהו מגדל-לבנים יחסית מפואר, בעיקר אם אני משווה אותו למגדלי המים שאני רגיל אליהם מהארץ. ליד המגדל יש מנזר ישן שהוסב לדירות סטודיו עם שכר-דירה נמוך. בחצר הגדולה של המנזר נבנו יחידות דיור מודרניות יותר ; זה נראה כמו מקום נפלא לגור בו.
בהמשך עברנו שוב ליד מגדל "עץ חג-המולד" של טילבורח, המפורסם בצבעיו ובאורות הצבעוניים המאירים אותו בלילה. הבניין נבנה באיזור בו פרחה בעבר תעשיית הטקסטיל של טילבורח ; בשכונה זו עסקו בעיקר בצביעת הבדים, ומכאן צבעי המגדל.

עוד אחד מספסלי הפסיפס של טילבורח
פסל על גדר בית הקברות ברדסווח
מצבת קברה של מריטה קסלס
מגדל המים של טילבורח
מגדל "עץ חג המולד"

סוף הביקור השני

את היום הזה סיימנו בקולנוע יורוסקופ (Eurpscoop) בפאתי העיר. אכלנו ארוחת ערב מצוינת במסעדת De Beren ולמרות השירות האיטי בה, הספקנו להגיע להקרנת הסרט שבחרנו.
למחרת בבוקר איוור הסיע אותי בחזרה לשדה התעופה של איינדהובן ומכאן המראתי חזרה לארץ. נמנמתי טוב בתחילת הטיסה ; כשהתעוררתי המטוס חלף מעל שריפת יער בטורקיה (בדקתי אחר כך בחדשות) ומתחתיי נגלה מחזה שנראה כמו פטריה אטומית. זה בהחלט משהו שלא רואים כל יום.

מנת פתיחה מעולה ב"דה ברן"
הפצצה גרעינית? - יותר שריפת יער

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה