יום שלישי, 2 באוקטובר 2018

אמא שלי מציגה: המיטב של פראג

חמשת הגדולים של פראג (לפי אמא שלי)

אמא שלי ואחי טיילו בספטמבר 2018 בפְּרָאג (Prague) בירת צ'כיה. כשהם חזרו ביקשתי מאמא שתכין רשימה של חמשת האטרקציות שהיא הכי אהבה בעיר. מאד שמחתי שהיא נרתמה למשימה ואני גאה להציג בפניכם חמישה מקומות שכדאי לבקר בפראג.
הרשימה הבאה אינה לפי סדר העדפה כלשהו וכל התמונות כאן הן באדיבותה של אמא שלי, אלא אם צוין אחרת.

(1) מצודת פראג

מצודת פראג (Pražský hrad) היא אולי האתר המתויר ביותר בפראג כולה ; קשה לפספס אותה חולשת על קו הרקיע של העיר. בעבר ישבו כאן מלכי בוהמיה וכיום המקום משמש בעיקר כאטרקציה תיירותית חשובה וכמקום מושבו של נשיא הרפובליקה הצ'כית.
במצודה אפשר לבקר במסגרת סיור רגיל או סיור מורחב עם כניסה למתחמים מיוחדים. כל מתחם המצודה כולל מספר כנסיות, ארמונות, גנים ובתים שונים, כשהבולטת מכולם היא קתדרלת וִיטוּס הקדוש (Katedrála svatého Víta). קתדרלה זאת היא הגדולה ביותר בעיר ונחשבת אף לאחת מהקתדרלות הגותיות העתיקות באירופה. במצודה מתבצעים חילופי משמר בכל שעה עגולה במהלך שעות היום. הטקס של השעה 12:00 הוא הגדול והמרשים מכולם והוא מלווה בתזמורת ובהמוני תיירים מסביב.

חלק מקתדרלת ויטוס הקדוש
אמא עם אחד משומרי המצודה (צילום: ניר חזן)

(2) תצפית ממגדל בית העירייה הישן

בפראג אפשר לטפס, והרבה. לעומת המגדל במצודת פראג בו הטיפוס הוא רגלי, במגדל בית העירייה הישן אפשר להגיע לקומת התצפית גם במעלית. מגדל זה למעשה באותו הבניין בו מותקן השעון האסטרונומי הידוע של פראג. מקומת התצפית אפשר לראות את הכיכר המרכזית של העיר העתיקה (עם מפריחי בועות-הסבון), את כנסיית טִין, את גגותיה האדומים של העיר העתיקה, את מצודת פראג במרחק ואת מגדל הטלוויזיה המודרני בצדה השני של העיר.

מבט על כנסיית טין מבית העירייה
תצפית מהמגדל. ברקע: מצודת פראג וגבעת פטז'ין

(3) הפסלים של דויד צ'רני

דויד צ'רני (David Černý) הוא גדול פסליהּ של צ'כיה המודרנית. רבים מפסליו פזורים ברחבי פראג ואילו בודדים נוספים מוצבים בערים אחרות בעולם. אחד מפסליו החדשים יחסית (2004) הוא פסל פניו של הסופר הצ'כי היהודי, פרנץ קפקא (Hlava Franze Kafky). הפסל עשוי משכבות של מתכת, שנעות בסיבובים עד שהן יוצרות את פניו של קפקא. פסל דומה לפסל זה - METALmorphosis ניצב בעיר שרלוט בצפון קרוליינה, ארה"ב, רק ששם אלו לא פניו של קפקא אלא פנים שונות.
פסל נוסף מעשה ידיו של צ'רני הוא פסלו של וצלאב הקדוש רוכב על סוס מת. במקרה של פסל זה מדובר בסוס הפוך התלוי מתקרה. כדי לאתר את הפסל צריך לדעת היכן בדיוק הוא מסתתר: הוא ממוקם ברחוב מקורה בשם "מעבר לוּצֶרְנָה" (Pasáž Lucerna).
פסל מומלץ אחר הוא פסל שני הגברים המשתינים (באנגלית נקרא Piss ובצ'כית - Čůrající postavy), הנמצא ברובע מַאלָה סְטְרַנָה מחוץ למוזיאון פרנץ קפקא. הפסל מציג שני גברים שפשוט... משתינים לתוך בריכה בצורת מפת צ'כיה. 
פסלים נוספים של צ'רני הם: פסלי התינוקות "המטפסים" על מגדל הטלוויזיה ז'יז'קוב ופסל של זיגמונד פרויד נתלה עם יד אחת באוויר.

פסל פניו של פרנץ קפקא
וצלאב הקדוש רוכב על סוס מת (צילום: ניר חזן)
פסל הגברים המשתינים (צילום: ניר חזן)

(4)  גשר קארל

זהו עוד אחת מהאתרים הפופולריים של פראג, ובהתאם - הוא עמוס בתיירים וברוכלים כמעט בכל שעה של היום. גשר קארל (Karlův most) נבנה במאה ה-14 מעל נהר הוולטאבה והוא נקרא על-שם קארל הרביעי שהיה שליט האימפריה הרומית הקדושה באותה התקופה.
הפסלים שנמצאים כיום על הגשר הם העתקים של הפסלים המקוריים ; אחד מהמפורסמים ביניהם - וזה שמושך את הישראלים - הוא פסל ישו עם הכיתוב בעברית "קדוש קדוש קדוש יהוה צבאות". סיפור אחד טוען שהמילים בעברית הותקנו על הפסל כדי להעניש את הקהילה היהודית, לאחר שיהודי ירק לעבר פסל ישו לפני כמה מאות שנים. בין אם הסיפור הזה נכון או שלא, מיותר לציין שיהודים דתיים לא ממש אוהבים את הרעיון של השם המפורש של אלוהים על פסלו של ישו. בעבר נעשו ניסיונות מחתרתיים להוריד את האותיות מהפסל, אך עיריית פראג דואגת היטב לשמר את האתר התיירותי הזה.

גשר קארל
אחד מהפסלים המפורסמים שעל הגשר: ישו הצלוב עם כיתוב בעברית

(5) הרובע היהודי ובית הקברות

סיור בפראג לא יהיה שלם בלי ביקור ברובע יוֹסֶפוֹב (Josefov), הרובע היהודי העתיק. הרובע צמוד לעיר העתיקה של פראג, וכולל בתוכו מספר בתי כנסת עתיקים. אחד מבתי הכנסת הבולטים בו הוא בית הכנסת הישן-חדש, הנקרא גם אַלְטְנוֹישׁוּל (בצ'כית: Staronová synagoga או Altneuschul) והוא בית הכנסת העתיק ביותר באירופה שעדיין פעיל כיום.
בית הקברות היהודי והמצבות העתיקות שלו הוא אתר חובה נוסף למתעניינים בהיסטוריה היהודית של פראג. הזמן נראה כאילו קפא בבית הקברות הזה ורק המוני התיירים שבו יזכירו לכם שאתם עדיין בטיול.

השעון העברי, שמסתובב בכיוון הפוך. נמצא על בניין העירייה היהודית של הרובע.
מצבות עתיקות בבית הקברות היהודי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה