יום שלישי, 16 באפריל 2019

צרפת: זכרונות מהנוטרדאם, פריז 1998

14.08.1998 - זכרונות מהנוטרדאם

לא ממש התכוונתי לכתוב על הטיול הראשון שלי בבלוג. אין לי יותר מדי זכרונות מפורטים או יומנים כתובים מהטיול ההוא, וכל מה שנשאר זה התמונות המעטות שצולמו בו. בכל זאת, זה היה אוגוסט 1998 - לא היו סמארטפונים והמצלמה שלנו הייתה מצלמת-פילם. מה שגרם לי לפתוח היום את האלבום הישן שלי ולנבור בקופסת הזכרונות מהטיול ההוא, זה האסון שפקד את קתדרלת הנוטרדאם של פריז (Cathédrale Notre-Dame de Paris), שעלתה היום (15.4.19) בלהבות ונכון לכתיבת שורות אלו - גורלה אינו ברור. הנזק גדול וממדיו האמיתיים יתבררו רק בהמשך. בינתיים מה שנשאר זה לקוות שלא הרבה אבד וכי יצירות האמנות של הנוטרדאם ניצלו. 
הלב פשוט כואב והעיניים מתקשות להאמין כשאחד מהמונומנטים הידועים והחשובים של פריז נשרף, קורס ומשאיר אחריו מאות שנות היסטוריה מאחור. עוד לפני הטיול הראשון שלי לחו"ל - לפריז (וללונדון), אני זוכר את עצמי יושב בבית ומתכנן לפרטי פרטים את המסלול שלי ושל הוריי. כשהגענו לשם, ניווטתי אותם ברחובות העיר כאילו אני כבר מכיר את המקום ; והייתי אז רק בן 15 וקצת. 

אמא ואני צופים על פריז ממגדל אייפל, אוגוסט 1998
קתדרלת נוטרדאם הייתה אחד מהמקומות שהכי ציפיתי לראות בעיר האורות. רק שנתיים לפני כן יצאה הגרסה של "הגיבן מנוטרדאם" של דיסני (לפי ספרו של ויקטור הוגו), שהפכה במהרה לאחד מסרטי האנימציה האהובים עלי. עד היום הפסקול של הסרט הזה מתנגן אצלי קבוע והוא הפסקול האהוב עלי בכל הזמנים.
בניית הקתדרלה החלה באמצע המאה ה-12 ונמשכה כמעט 200 שנה - עד אמצע המאה ה-14. היא נבנתה על האי אִיל דֶּה לָה סִיטֶה (Île de la Cité), היושב בנהר הסֶן ומשמש כלב-לבּה של פריז העתיקה. הקתדרלה נבנתה בסגנון גותי והיא כוללת בין היתר חלונות רוזטה עגולים, המנציחים אירועים מרכזיים מהתנ"ך והברית החדשה. פסלי הגרגולים המעטרים את הקתדרלה מפורסמים מאוד גם הם. 
חיפשתי תמונה טובה של הקתדרלה, אך לא מצאתי שום דבר באלבום שלי. כשחזרנו לארץ התברר לנו שמצלמת הפילם שלנו הייתה מקולקלת ותמונות רבות לא עברו את הסינון הסופיץ לפי מה שאני זוכר, הביקור שלנו כאן היה חטוף: הגענו אל האי, נכנסנו להצצה זריזה בקתדרלה אך יצאנו כדי להתפעל ממנה מבחוץ (יתכן וגם אז היא הייתה בשיפוצים ולכן לא יכולנו להיכנס פנימה, אבל אני לא בטוח לגבי זה). אז... תמונות אין, אבל זכרון וגלויות יש.
לצרפת אני מתכוון לחזור ביוני הקרוב (2019), אך לצערי פריז אינה בתכנון. לפריז אחזור בפעם אחרת ואני מבטיח לעצמי לבקר במה שיישאר מהנוטרדאם הגדולה. 

אין תמונות אבל יש גלויה של הנוטרדאם שקניתי במהלך הטיול ההוא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה