יום שבת, 29 ביוני 2019

צרפת: אתרים פרהיסטוריים בדורדון

17.06.2019

המוזיאון הלאומי לפרהיסטוריה

היום המשכנו לטייל במחוז הדורדון וציפו לנו נסיעות ארוכות. לאחר ארוחת הבוקר יצאנו אל עבר הכפר לֶס אֵייזִי (Les Eyzies). זהו כפר קטן של פחות מ-1000 תושבים, אך האווירה בו היא תיירותית במיוחד. בסביבות לס אייזי נמצאים אתרים פרהיסטוריים רבים מתקופת בני האדם המודרניים הראשונים, הקְרוֹ-מַנְיוֹן. גם הכפר עצמו מרשים למדי, כשצוק אימתני נישא מעליו כמו גל שעומד לכסותו.
ניתן לראות הרבה בלס אייזי ובסביבתו, אך אנחנו הגענו כדי לבקר במוזיאון הלאומי לפרהיסטוריה (Musée national de Préhistoire). המוזיאון מציג את אבולוציית האדם ובעלי החיים הקשורים אליו, עם דגש על תקופת הקרו-מניון. המוזיאון אינו גדול במיוחד והוא יחסית עמוס בתצוגות: המוני כלי אבן עתיקים, שלדים וכמה שחזורים של מראה בני האדם בתקופה הפרהיסטורית. הרגשתי שהמוזיאון טיפה עמוס מדי וכי הוא לא-ידידותי לביקור למי שאינו דובר אנגלית.

הצוק מעל לס אייזי
מודל אבולוציית האדם בכניסה למוזיאון.
תצוגה במוזיאון הלאומי לפרהיסטוריה
החלק שהכי הרשים אותי הגיע בסוף הביקור במוזיאון עצמו: יצאנו אל מרפסת התצפית, הבנויה בתוך הצוק ויכולנו וראות את בתיה של לס אייזי פרושים מתחתינו. במרפסת ניצב פסל של קוף-אדם גדול, הצופה גם הוא על הכפר.
כשסיימנו את הביקור חזרנו אל הרחוב הראשי של לס אייזי: כאן נמצאות מסעדות רבות ולצידן חנויות מזכרות. לפני שהמשכנו בדרכנו, ישבנו להתרענן בבית קפה מקומי. כאן טעמתי את האורנז'ינה הראשונה שלי ; איוור הסביר לי שזה שילוב של פנטה עם מיץ תפוזים (אבל אני הרגשתי רק את הפנטה).

נוף מהמרפסת על לס אייזי
עם פסל ההומיניד
אני והצוק
האורנז'ינה הראשונה שלי

מערת לאסקו - דור רביעי

הסיפור הוא כזה: בשנת 1940 גילו כמה נערים מקומיים מערה סמוך לעיירה מוֹנְטִינְיָאק (Montignac). הם נכנסו  אל המערה ומה שהם גילו בתוכה הפך לאחת התגליות החשובות ביותר של התקופה הפרהיסטורית. המערה היא מערת לַאסְקוֹ (Lascaux) וציורי המערות בה תוארכו כבני 17000 שנה. סדרת המערות כוללת מאות ציורים, כשרבים מתוכם מתארים בעלי חיים - בעיקר שוורים, סוסים ואיילים ואחרים מציגים צורות גיאומטריות ומעט דמויות-אדם. המערה נפתחה למבקרים אחרי מלחמת העולם השנייה - בשנת 1948, אך כניסת המבקרים גרמה להצטברות פחמן דו-חמצני במערה ולפגיעה בציורי הקיר. עקב כך מערת לאסקו נסגרה למבקרים בשנת 1963 והציורים עברו תהליך שחזור למצבם המקורי.
בשנת 1979 לאסקו והאתרים הפרהיסטוריים הנוספים הוכרזו כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו בתור "האתרים הפרהיסטוריים וציורי המערות של עמק הווֶזֶר" (Vézère). ב-1983 נפתחה מערת לאסקו II - העתק המציג את הכניסה למערה ואת אולם השוורים. אמנם המערה המקורית פתוחה כיום למדענים בלבד, אך היא עדיין נתונה בסכנה עקב התפשטות פטריות ועובשים על קירותיה.
ב-2012 הוקמה לאסקו III - תצוגה של אולמות נוספים מהמערות ; תצוגה זו נודדת בין ערים מרכזיות בעולם. בסוף 2016 נפתח ההעתק הגדול והמדויק ביותר של מערכת המערות: מערת לאסקו IV. היא נבנתה בעלות של עשרות מילוני יורו ומטרתה היא לתת למבקרים בה תחושה כאילו הם נמצאים במערה האמיתית. לאסקו IV מציגה העתק של כל מערכת המערות ולא רק של אולם השוורים.

הכניסה ללאסקו IV
נסענו מלס אייזי אל לאסקו IV. הכניסה אל המערה היא בסיור מודרך בלבד, ונאלצנו להמתין זמן מה עד שיצא סיור באנגלית. הביקור כאן הוא מתקדם מאד: כל מבקר מקבל טאבלט ואוזניות כדי לאפשר האזנה מרחוק למדריכים. אחרי הקדמה קצרה על סיפור גילוי המערה, נכנסנו אל האולם הראשון שהתגלה. אולם השוורים מציג את סט הציורים המפואר ביותר של לאסקו. מספר שוורים ענקיים מצוירים על תקרת המעלה בצורה מעגלית. לאחר הסבר באולם הגדול, עברנו במסדרונות ואולמות נוספים מלאי ציורי-קיר יפהפים. באמת קשה להאמין שמדובר בשחזור ולא בדבר האמיתי.
בסוף הסיור המודרך במערה המשוחזרת נכנסנו אל תצוגת המוזיאון הסמוך. פה נמצאים מקטעים מתוך השחזור ופה גם מותר לצלם. כשעומדים מתחת לכל מקטע של השחזור, הטאבלט מתחיל להשמיע הסבר על המקטע הספציפי. זוהי תצוגה מאוד ידידותית למשתמש ואחת המיוחדות שביקרתי בהן.

בתצוגת המקטעים: ציור סוס
איוור ומקטע המציג תקרת מסדרון מעוטרת בחיות
חלק מאולם השוורים
מתבונן בשוורים
אחת מדמויות האדם הבודדות המערה: איש עם ראש ציפור
לאחר תצוגת מקטעי המערות יצאנו אל מסדרון הבטון של המוזיאון (וכאן אני חייב לציין שהוא טיפה מזכיר את "יד ושם"). נכנסו אל אחד מהאולמות כדי לראות סרט תלת-ממדי על המערה, אבל זה בהחלט היה חלק שאפשר לוותר עליו. לאחר התרעננות קלה בבית הקפה של לאסקו, ציפתה לנו נסיעה של כשעה הביתה עד נוּבִיק.
עמק וֶזֶר שופע באתרים נוספים. אפשר להעביר פה מספר ימים בביקור במערות האדם הקדמון, מערות נטיפים ומבנים היסטוריים ובתי-אחוזות. היום הספקנו לראות רק חלק קטן מה שמציע איזור זה של הדורדון ובהחלט אשמח לשוב לפה בעתיד.

במוזיאון מערות לאסקו IV. טיפה מזכיר את "יד ושם"...