יום ראשון, 10 ביולי 2016

יום 12: קייפטאון

25.01.16

טיסה אל הכֵּף המערבי

אכלתי בזריזות את ארוחת הבוקר ב-Belvedere estate, סיימתי לארוז את התיקים ויצאתי אל עבר שדה התעופה של יוהנסבורג. המתנתי יותר מדי זמן בשדה התעופה, כשבחלק מהזמן התיישבו לידי שני דרום אפריקאים סופר-נוצרים. הם נורא התרגשו לשמוע שאני מ"ארץ הקודש" ואחד מהם אמר לי יותר מדי פעמים "Bless you". בשלב זה כבר ממש רציתי לעלות אל המטוס...
הטיסה מיוהנסבורג נמשכה כשעתיים ובסופה נחתתי בקֵייפְּטַאוּן (Cape Town). קייפטאון היא אחת משלוש ערי הבירה של דרום אפריקה, לצד פרטוריה ובלומפונטיין. תפקידהּ של קייפטאון בחלוקת הסמכויות הוא הבירה המחוקקת. היא אחת מהערים הגדולות והחשובות באפריקה ומהווה יעד תיירותי חשוב ביבשת. בעיר ובפרבריה חיים כיום מעל 3.5 מיליון איש. קייפטאון נוסדה באמצע המאה ה-17 על ידי מתיישבים הולנדיים, והייתה ההתיישבות האירופית הראשונה באפריקה. בתחילת המאה ה-19 הבריטים כבשו את העיר מידי ההולנדים והחזיקו בה עד מתן העצמאות לדרום אפריקה.
המארח שלי בעיר, קרישנה (או בקיצור, קריס) אמר שהדרך המהירה והזולה ביותר להגיע אליו היא באמצעות Uber. בימים הקרובים אשן בחדר בדירתו השכורה של קריס. זו הייתה חווית ה-Airbnb הראשונה שלי, והיה חשוב לי לבחור מארח עם ביקורות מצוינות. לנהג האוּבֶּר לקח קצת זמן למצוא אותי מחוץ לטרמינל ; נסעתי איתו עד לשכונת Sea Point. כבר עם ההגעה לעיר נדהמתי מגובהו של הר השולחן, השולט מלמעלה על העיר.
הגעתי אל דירתו של קריס, הנמצאת ממש מול הטיילת. הוא התברר כאדם מקסים וכמארח מצוין, הראה לי את הדירה והסביר לי קצת על הסביבה. מהמרפסת של דירתו אפשר לראות את האוקיאנוס האטלנטי. אני חושב שהפלגה בקו ישר מכאן יכולה להגיע אל טְרִיסְטָן דָה קוּנָה, אחד מהאיים המבודדים בעולם - ועוד יעד חלומי שלי.
לא היו לי תוכניות ליום הראשון שלי בקייפטאון. קריס המליץ לי ללכת לאורך קו החוף עד שאגיע אל הנמל של קייפטאון.

שכונת Sea Point בה לנתי בזמן השהות בקייפטאון
הנוף מהמרפסת של קריס

נמל ויקטוריה ואלפרד

יצאתי מדירתו של קריס והתחלתי לצעוד על הטיילת המובילה אל הנמל. באיזור זה של קייפטאון אין חופי רחצה: החופים הם סלעיים בלבד וגלי האוקיאנוס האטלנטי מתנפצים על הטיילת. עברתי ליד מגדלור צבוע באדום ולבן וחלפתי ליד אצטדיון קייפטאון. האצטדיון נבנה עבור משחקי גביע העולם של 2010 ואירח את אחד מחצאי-הגמר של המשחקים ההם. מאז 2010 השימוש באצטדיון הוא יחסית מועט ; רבים טוענים שהוא הפך ל"פיל לבן" וקמו אף דרישות להרוס אותו.

הפעם הראשונה בה פגשתי את האוקיאנוס האטלנטי
אצטדיון קייפטאון
האזור התיירותי של נמל קייפטאון נקרא Victoria & Alfred Waterfront, או בקיצור - V & A. פרט לתפקודו כנמל, המתחם כולל קניון גדול, שווקים, מוזיאון, גלגל ענק ופסלים רבים - כשהכל תחת קו הרקיע הבולט של הר השולחן. הנמל הוא האתר המתויר ביותר ביבשת אפריקה כולה עם מעל 20 מיליון מבקרים בשנה. מזג האוויר שהלך והתבהר חשף את הר השולחן במלוא הודו. עליתי על הגלגל הענק כדי לראות את קייפטאון והנמל מנקודת מבט שונה.

הגלגל הענק בנמל
בנמל ויקטוריה ואלפרד
בשעות הבאות הסתובבתי בנמל ויקטוריה ואלפרד. ביקרתי בקניון הגדול ואחר כך הלכתי אל כיכר חתני פרס נובל. הכיכר מציגה פסלים של ארבעת הדרום אפריקאיים שזכו בפרס נובל לשלום, כשמפורסם מכולם הוא נלסון מנדלה. הגעתי עד בית השעון הסמוך למזח נלסון מנדלה, ממנו יוצאות ההפלגות לאי רובן.
חזרתי אל ביתו של קריס כשאני 'חותך' את העיר דרך שדרות הלן סוזמן (עוד עליה - בפוסט הבא). עקפתי את אצטדיון קייפטאון מצידו השני ועצרתי בסופרמקט בשכונת Sea Point כדי לקנות מעט אוכל לימים הקרובים. יחסית ליום אליו לא תכננתי אף פעילות מראש, אני מוכרח להודות שמאד נהנתי... וההכרות שלי עם קייפטאון רק התחילה.