יום חמישי, 28 ביולי 2016

יום 16: קייפטאון וסיור יקבים

29.01.16

המשקפיים של רייבן

מוקדם בבוקר ירדתי אל הטיילת שמול דירתו של קריס. ניצב שם פסל של משקפי רֵייבּן (Ray Ban) עצומות. קריס סיפר לי אמש בארוחת הערב את הסיפור שמאחורי המשקפיים: האסירים הפוליטיים שהיו באי רובן נאלצו לעבוד בכריית אבן גיר ; רסיסי אבן הגיר פגעו לרבים מהם בעיניים וגרמו לחסימת צינורות הדמעות בהן. עם סיום משטר האפרטהייד חברת רייבן חילקה משקפי שמש לאותם אסירים-לשעבר על מנת לסייע להם. המשקפיים הענקיות שבטיילת משקיפות אל עבר האי רובן, ומוגדרות באופן רשמי כמונומנט לזכרו של מנדלה. הצבת הפסל עוררה ביקורת רבה, שכן הוא למעשה מתפקד כפרסומת קבועה לחברת רייבן, והחברות המתחרות ממש לא אהבו את הרעיון הזה.

המשקפיים על הטיילת בקייפטאון

סיור יקבים

מכאן יצאתי לסיור עם חברת Springbok Atlas אל העיירות והיקבים הסמוכים לקייפטאון. כמו בסיור לכף התקווה הטובה, גם כאן הייתי עם קבוצה קטנה: זוג בריטי וזוג פיני. סיור היקבים בסביבת קייפטאון הוא "חובה תיירותית" כשמגיעים לפה ; הצטרפתי אליו למרות שאני לא ממעריצי היין.
יצאנו מקייפטאון לכיוון מזרח, כשהיעד הראשון שלנו הוא יקב בשם Fairview סמוך לעיר פַּארְל (Paarl). כבר כאן קיבלנו שישה יינות לטעימה. בין יין ליין טעמתי את חלק מהגבינות המיוצרות במחלבה של פיירוויו (חלקן היו מצוינות). בסופה של הטעימה הרגשתי מעט סחרחר. זה לא היה כל כך מפתיע: אני בכלל לא מורגל לשתיית אלכוהול, אפילו בכמויות קטנות.

תייש במגדל ביקב Fairview. בהתחלה חשבתי שזו בובה.
יין וגבינות ב-Fairview

היקב השני בו ביקרנו היה בעיירה פְרַנְצ'וֹק (Franschhoek) - אחת מהתיישבויות האירופאיות העתיקות בדרום אפריקה. משמעות שמה של העיירה בשפת אפריקנס הוא "הפינה הצרפתית", שכן המתיישבים שייסדו אותה היו מהגרים צרפתים.
החלטתי קצת להירגע עם היין ; ישבתי מחוץ ליקב עם משקה-קל ושוחחתי עם התיירת הפינית בזמן שהאחרים טעמו את היינות. לאחר הטעימות ביקב השני קיבלנו זמן פנוי להסתובב ברחוב הראשי והדי משעמם של פרנצ'וק.

נוף ממוסגר ליד פרנצ'וק

סטלנבוש

מפרנצ'וק נסענו אל העיירה סְטֶלֶנְבּוֹש (Stellenbosch), שהוקמה בשנת 1679 והייתה להתיישבות האירופית השניה בדרום אפריקה (קייפטאון היא היישוב הראשון). האווירה בסטלנבוש היא מאד צעירה, שכן היא משמשת כעיירת סטודנטים הודות לאוניברסיטת סטלנבוש. בזמן הפנוי שהיה לי כאן טיילתי ברחובותיה הראשיים, אכלתי ארוחת צהריים ואף מצאתי את בית הכנסת של העיירה.
ממרכז סטלנבוש נסעתי עם הקבוצה אל יקב סמוך, שהיה היפה ביותר מבין השלושה שביקרנו בהם היום. טעמתי יינות נוספים לפני שנסענו בחזרה אל קייפטאון. הסיור ביקבים היה נחמד, אבל אני מוכרח להודות שציפיתי לראות בו יותר וקיוויתי לטעום פחות.

בית הכנסת של סטלנבוש
ברחובות סטלנבוש

קניות ואריזות

הנהג הוריד אותי לא רחוק משוק גרינמרקט. הגיע הזמן לקנות מעט מזכרות אפריקאיות בשוק ; לאחר משא ומתן קצר עם הסוחרים יצאתי עם פסלונים של חזיר בר וסוריקטה עבורי ופסל ענק של ג'ירפה, שהתבקשתי להביא עבור חברה טובה. מכאן הלכתי ברגל עד הנמל והמשכתי עם אובּר עד הדירה של קריס.
בערב התחלתי לארוז את התרמיל שלי לקראת הטיסה הביתה מחר, ואז שאלתי את עצמי "למה לעזאזל קניתי כרגע ג'ירפה באורך 60 ס"מ?". בסופו של דבר, עם קצת מחשבה ועם טיפה כח, הג'ירפה נכנסה לתוך התרמיל. עתה רק נותר לי לתכנן את הבוקר האחרון שלי בקייפטאון ולצאת מחר בדרך הארוכה בחזרה הביתה.