יום שלישי, 5 ביולי 2016

יום 9: מסבינגו וזימבבואה הגדולה

22.01.16

הדרך אל מסבינגו

היום השלישי בטיול עם Nomad Africa נפתח בנסיעה ארוכה לכיוון מזרח. לא שמחתי לעזוב את האכסניה המצוינת בה לנתי בבולאוואיו, אבל תכנית הטיול של היום הבטיחה נופים מדהימים לא פחות מאלו של הימים האחרונים. במהלך הנסיעה עברנו ליד כפרים קטנטנים והתיישבויות שבטח אינן קיימות על המפות הרשמיות והתחלנו מטפסים לאט בגובה.
עצרנו לכמה דקות בעיירה זְבִישַבַאנֶה (Zvishavane), עיירת כורים באמצע שום-מקום. ניצלתי את העצירה כאן כדי לקנות דגל של זימבבואה לאוסף שלי. מכאן המשכנו בנסיעה עד מַסְבִינְגוֹ (Masvingo). לא עצרנו במרכזה של העיר, אלא מעט רחוק ממנה - סמוך לאתר העתיקות "זימבבואה הגדולה".
את ארוחת הצהריים אכלנו מחוץ לאתר, כשהקופים המקומיים משקיפים עלינו ועל האוכל שלנו מהעצים. למרות שבויד ציפה לגשם באיזור מסבינגו, גילינו כי השמיים בהירים וכי זהו היום החם ביותר של הטיול עד עתה.

קופיף ליד מסבינגו

זימבבואה הגדולה

היום הזה הוקדש לביקור באתר זימבבואה הגדולה (Great Zimbabwe). אתר עתיקות זה נחשב למונומנט הלאומי החשוב ביותר בזימבבואה, וממנו אף אומץ שמה של המדינה - מקרה יחיד מסוגו בעולם. משמעות השם "זימבבואה" בשפת הבַּנְטוּ המקומית הוא "בית-אבן גדול".
זימבבואה הגדולה אפופה במסתורין, בעיקר סביב השאלות "מי הקים אותה?" ו"מדוע היא ננטשה?". הפורטוגזים היו האירופיים הראשונים שהגיעו לפה במאה ה-15, וכבר אז העיר הייתה נטושה. חוקרי המערב התקשו להבין מי הייתה התרבות האחראית על בנייתה של זימבבואה הגדולה. המון תיאוריות נפוצו, כשחלקן שיערו כי מלכת שבא בנתה את העיר, אחרות ניסו לקשר אותה למצרים והיו אף כאלו שטענו כי מדובר בעיר המקראית "אופיר", שמיקומה מעולם לא היה ידוע. כנראה שאותם חוקרים מערביים העדיפו למצוא עשרות תירוצים מאשר להודות שמי שבנו את זימבבואה הגדולה היו שבטים שחורים. בתחילת המאה העשרים כבר התקבלו הוכחות שבוני האתר היו שבטים מקומיים.
בשיא התפתחותה היו לזימבבואה הגדולה קשרים עם העולם החיצון. באתר נמצאו עדויות לכך שלזימבבואה הגדולה היו קשרי מסחר עם ערים גדולות באפריקה ואפילו עם מדינות אסייתיות. הסיבה לנפילת התרבות, ששלטה כאן, אינה ברורה. כיום מבניה המרשימים משמשים כאתר ארכיאולוגי ותיירותי. לדעתי, אפשר להגדיר את זימבבואה הגדולה כ"מאצ'ו פיצ'ו של אפריקה" ; נכון, היא לא מגיעה לגודלה וליופיה של מאצ'ו פיצ'ו - ובטח לא לכמות התיירים שלה - אך מדובר בעיר עתיקה ומסתורית שראויה לתשומת לב גדולה יותר מזו שהיא מקבלת.
המדריך המקומי שלנו באתר היה פיליפּ, שהיה בעל אנגלית מצוינת. כמו בימים הקודמים, אני הייתי היחיד מבין חברי הקבוצה שתיקשר איתו ושאל שאלות.

פיליפ בכניסה לאתר זימבבואה הגדולה
פיליפ החליט לפתוח את הסיור בטיפוס אל עבר הגבעה בה חי המלך של זימבבואה הגדולה. הטיפוס לא היה ארוך מדי ובסופו הגענו אל ראש הגבעה, בה הבנייה משולבת עם תצורות הסלע הטבעיות. מכאן נשקף הנוף אל המתחם הגדול (Great enclosure), שהיה מקום מגוריה של האישה הראשית של המלך. למלך היו גם נשים נוספות, שחיו מחוץ למתחם הגדול. פיליפ סיפר כי המלך היה נכנס למערה טבעית בסלע ומשם צעק ושרק לנשים השונות להגיע אליו. הוא הדגים עבורנו שריקה חזקה, שהדהדה מתוך המערה אל העמק שמולנו.
עדיין על הגבעה - ביקרנו גם במקום בו נמצאו פסלי הציפורים, שאחת מהן מופיעה היום על דגל זימבבואה.

נוף בזימבבואה הגדולה
בזימבבואה הגדולה
המתחם הגדול, מבט מהגבעה
עם הירידה מהגבעה עצרנו להתרעננות במרכז התיירים של זימבבואה הגדולה. פיליפ סיפר לנו כאן קצת על חיו האישיים. הוא אמר שיש לו "אישה וחצי": אישה רשמית אחת ועוד מישהי שהוא הכניס להריון לאחרונה. לטענתו, כדי לשלם עליה כאישה שנייה הוא צריך 27 פרות ואייפון 6 (המשפחה שלה לא מוכנה להתפשר על דגם מוקדם יותר). לי זה נשמע פשוט כסיפור שהיה אמור לעודד אותי לתרום לו טיפ בסוף הסיור.
המשכנו לסוג של "כפר" (סוג של מלכודת תיירים) עם חבורת מקומיים. קניתי מהם שלושה פסלי שיש של הציפור המפורסמת וצפיתי במופע שירה וריקודים קצרצר של נשים מקומיות. הייתי היחיד מבין הקבוצה שלי שהצטרף אליהן לריקוד: האירופאיים היו קרירים באופן מעצבן, ופשוט ישבו בצד בזמן המופע.

מופע לתיירים
הצטרפתי לרקוד :)
כעת פיליפ הוביל אותנו אל המתחם הגדול בו נמצאות החומות המרשימות ביותר של זימבבואה הגדולה. אין שום מלט בין הלבנים בחומה: הן פשוט מונחות זו על גבי זו. עוביין של החומות בתחתית מגיע לכ-5 מטרים, וככל שהן מטפסות לגובה הן מאבדות מרוחבן. הסמטאות ששרדו בתוך המתחם הגדול הן צרות מאד. הליכה לא ארוכה בתוכן הביאה אותי אל מבנה חרוטי גבוה. אמנם המבנה הזה נראה כמחסן כלשהו מבחוץ, אך כשהחוקרים נכנסו לתוכו הם גילו שהוא ריק.
את הסיור כאן חתמנו בביקור קצר במוזיאון של האתר. כאן נמצאים פסלי הציפורים המקוריים של זימבבואה הגדולה. רק אחת מהציפורים נבחרה להיות זו שתופיע על דגל המדינה.

חומת המתחם הגדול של זימבבואה הגדולה. כאן גרה האישה הראשית של המלך.
החומות העבות יוצרות מעברים צרים
המבנה החרוטי בתוך המתחם הגדול

נוף לאגם

הלינה שלנו הלילה הייתה ב-Norma Jean's Lakeview Resort. כמובטח בשמו של אתר הנופש, ניתן לראות ממנו את האגם הסמוך, אגם מוּטִירִיקְווִי (Lake Mutirikwi). זהו אגם מלאכותי שנוצר בשנת 1960 עקב הקמת סכר על נהר מוטיריקווי.
קיבלתי כאן חדר ענק, מקלחת מצוינת ונוף פסטורלי. ארוחת הערב של נורמן הייתה החלק המאכזב של היום: העדפתי לאכול מנה צמחונית בלבד ופרשתי במהרה לנוח בחדר שלי. היום תמו למעשה שלושת הפעילויות המרכזיות של הסיור בזימבבואה. ביומיים הבאים צפוי לי מסע ארוך מכאן ועד פרברי יוהנסבורג.