יום שלישי, 31 בדצמבר 2013

יום 115: מלבורן

16.04.2010


כיכר הפדרציה

אחרי לילה מזעזע באכסניה, מלבורן התחילה להזכיר לי את היומיים הראשונים והקשים בסידני לפני כחודשיים. היתרון היחיד של אכסניה במרכז העסקים העירוני (ה-CBD) היה האפשרות להגיע רגלית למרבית המקומות החשובים. הלכתי אל כיכר הפדרציה (Federation Square), שמשום מה היתה מעוטרת בדגלי דנמרק, ולא טרחתי לברר למה. במרכז הכיכר יש מבנה מוזר, שמזכיר במראהו גביש עצום ולא מעובד של מתכת כלשהי: זהו מוזיאון התמונה הנעה, או ACMI. ויתרתי על הביקור בתוך ה-ACMI ובמקומו בחרתי במרכז האמנות ע"ש אִיאָן פּוֹטֶר (The Ian Potter Centre), שהכניסה אליו הייתה חינמית.

מבנה ה"גביש" של מוזיאון ACMI
המרכז של איאן פוטר משמש גם כגלריה הלאומית של מדינת ויקטוריה, ובמהלך הביקור בו צפיתי במספר יצירות מודרניות מיוחדות. עברתי בין תמונה שהייתה מורכבת כולה ממדבקות עגולות פשוטות, דרך פניו של נער, המורכבות ממאות ציורים זעירים וכלה בכמה יצירות מודרניות של אמנים אבוריג'יניים.

אחת מהיצירות היפות במרכז איאן פוטר

העיר של באטמן!

כשהמשכתי להסתובב במרכז העיר, הגעתי לשדרה ראשית שנקראה לא פחות על שם בֵּאטמֶן (Batman)! גם בימים הבאים נתקלתי בהרבה מקומות הקרויים על שמו של איש העטלף המפורסם: פארק, גבעה וגם תחנת רכבת. בירור קצר בוויקיפדיה מעלה את הסיבה: אחד ממייסדיה של העיר מלבורן היה ג'ון באטמן, ללא שום קשר לגיבור העל של גות'אם. זה עדיין לא מנע ממני להיות משועשע כשנתקלתי בשם הזה מופיע על אתרים בעיר. אולי מלבורן היא-היא גות'אם סיטי האמיתית ; מהנוף הנשקף משדרות באטמן והגשר הסמוך, מלבורן לא נראית אפלה כמו מקבילתה הבדיונית.

שדרות באטמן!
מבט פנורמי על מלבורן משדרות באטמן. 

כאן גר קפטן קוק

לאחר מבט חטוף על פעמוני הפדרציה, הלכתי אל גני פִיצְרוֹי (Fitzroy Gardens), שמשמשים כ"ריאה ירוקה" במרכז המטרופולין. יש הרבה מה לראות בגנים, ומוקד המשיכה התיירותי הגדול בהם הוא הבית של קפטן קוּק - Cook's Cottage. כן, זהו הבית בו נולד וגדל הקפטן המפורסם, שמיפה חלקים גדולים בחופיה של אוסטרליה. כל כך אוהבים פה את קפטן קוק, עד שפירקו את הבית שבו הוא גדל ביורקשייר, אנגליה - והביאו אותו לאוסטרליה רק כדי לבנות אותו מחדש בגני פיצרוי. למרות שהבית חצה חצי מכדור הארץ, הגן בו הוא ממוקם כיום נראה כמקום המתאים ביותר עבורו. אני חושב שקפטן ג'יימס קוק היה שמח לדעת שבית ילדותו עבר רילוקיישן ליבשת אותה הוא מיפה.
נכנסתי לתוך הבית הקסום כדי לסייר בו ולהביט בשחזורים של החדרים לפי התקופה בה גדל ג'יימס הקטן. 

בית משפחת קוק בגני פיצרוי

עץ הפיות

הביקור בגנים הביא אותי לעוד מספר מקומות נוספים, כמו החממה החביבה ועץ הפיות. עץ הפיות הוא למעשה גזע כרות שעוטר בתחריטים על ידי האמנית המקומית אוֹלָה קוֹהן (Ola Cohn). העץ המקסים אהוב בעיקר על ידי ילדים שבאים לחזות בפיות והגמדים שעליו, המשולבים בחיות אוסטרליות אנדמיות. בשנים האחרונות הוא עבר מספר שחזורים וטיפולים כימיים על מנת לשמר אותו לדורות הבאים.

עץ הפיות של אולה קוהן
עברתי ליד הספריה של מדינת ויקטוריה, שנראתה מאד יפה בתמונות... אך פחות התרשמתי ממנה במציאות. המקום היה די הומה בבני אדם, "תודות" ללהקת רוק שהחליטה לחרב את האווירה עם המוזיקה שלה. 

רובע פראהן

זה היה כמעט בלתי אפשרי לנוח באכסניה שלי לאחר הטיול הארוך של הבוקר והצהריים ; הרכבת החשמלית נסעה בלי הפסקה והרעידה את החלונות של החדר הדוחה שלי. ההולנדים הצעירים שהגיעו לחדר עלו לי מהר מאד על העצבים, אבל אני שתקתי. בינתיים...
בערב יצאתי ברכבת התחתית למועדון ברובע פְּרָאהַן (Prahan). מצאתי מקום נחמד להעביר בו את רוב הלילה, כשאני מנסה לדחות כמה שיותר את החזרה שלי אל האכסניה האיומה ההיא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה