יום שישי, 13 בנובמבר 2020

הולנד: עיר המבצר האוסדן

27.10.2020

קצת על האוסדן

הבוקר יצאנו לטיול סתווי בעיר המבצר ההולנדית הְאוּסְדֶן (נכתב: Heusden, אפשר לכתוב בעברית גם הויסדן או הוסדן אבל ההולנדים לא באמת הוגים את ה-n). האוסדן נמצאת על גדות נהר המאס, ממש על הגבול בין הפרובינציה שלה, צפון ברבנט, לפרובינציה השכנה חלדרלנד.
האוסדן היא כאמור עיר מבצר - חלק פרויקט שהקימו ההולנדים במסגרת מלחמת שמונים-השנים שלהם מול ספרד (במאות ה-16 וה-17). האוסדן וערים נוספות בוצרו בשיטה של הקמת ביצורים מאדמה ולא מאבן והקפתם בתעלות מים רחבות כדי למנוע גישה של הספרדים אל הערים. הביצורים נבנו בצורת כוכב כדי להקשות על האויב להפתיע את העיר. ביצוריה של האוסדן שוחזרו בתהליך ארוך שהחל בשנת 1968. כיום ניתן לבקר ולעלות על חלק מהביצורים בעת הביקור בעיר. כדי להביט בצורת הכוכב של ביצורי האוסדן צריך להביט עליהם ממעוף ציפור (או רחפן) או פשוט להיכנס למרכז המידע התיירים כדי לראות את הדגם. לפירוט נרחב בעברית על ערי המבצר בהולנד אני ממליץ לעבור לבלוג המצוין "רק עתיק".
אחד האסונות הגדולים בהאוסדן המודרנית קרה ב-1944: טבח בית העירייה (Stadhuisramp). כוחות בעלות הברית כבר הספיקו לשחרר ערים גדולות בברבנט משליטת הנאצים והתקדמו כעת לכיוון האוסדן. עקב ההפצצות התחבאו תושבים רבים מהעיירה במרתפי בית העירייה. ב-5 לנובמבר 1944 פיצצו שלושה חיילים גרמנים פצצה שהוחבאה במגדל בית העירייה וגרמו לקריסתו. 134 אנשים, יותר ממחציתם ילדים, נמחצו למוות תוך רגעים ספורים. עשירית מאוכלוסיית האוסדן כולה נמחקה ברגע. לאחר כמה שעות שוחררה האוסדן מהכיבוש הנאצי, אך האסון הנורא כבר התרחש.

מסביב לביצורים

איוור חנה את הרכב מחוץ לביצורים: אפשר למצוא כאן כמה מקומות חניה בחינם וזה עדיף מאשר להיכנס עם הרכב לתוך העיר. מזג האוויר היה טיפה קריר מדי אבל הקור והרוחות לא עצרו אותנו מלצאת ולהקיף את הביצורים. המסלול משולט היטב ואם יודעים את מספרי הנקודות המובילות אל העיר, אפשר להסתדר כאן בקלות. אמנם היינו כמעט בגובה פני המים, אך יכולנו להבחין בביצורי הכוכב המקיפים את העיר. מהצד השני חלפנו ליד חוות פרטיות.
הקפנו את האוסדן מצידה הדרומי, ממזרח למערב ; ממש לפני הכניסה אל העיר הבחנו בבית קברות קטן, צנוע אך משומר היטב. מרחוק ראינו שעל אף אחת ממצבות האבן הפשוטות לא היה צלב. כשנכנסנו פנימה ראינו שעל כולן יש כיתובים בעברית וכי זהו בית הקברות של הקהילה היהודית שחיה בהאוסדן. הקהילה היהודית של האוסדן החלה את דרכה בתחילת המאה ה-19 ואף הקימה בית כנסת רשמי ב-1870. בתחילת המאה ה-20 הקהילה החלה מצטמצמת בגודלה עד שסופחה לקהילה היהודית של העיר דן בוס.

שלט ליד החניה. מכאן אפשר לבחור מסלול לאופניים או הליכה
התעלות והביצורים של האוסדן
איוור במסלול סביב הביצורים
עם פרות שפגשנו בדרך
בית הקברות היהודי
תותחים ישנים בכניסה לעיירה
נקודת תצפית מראש ביצורי האדמה

בתוך האוסדן

נכנסנו אל העיר דרך שער ה-Wijkse Poort המערבי. כאן גם טיפסנו בתוך העיר על הביצורים הפנימיים והתחלנו ללכת לאורכם. על גדת המאס, בקצהה הצפוני של העיר ראינו שתי טחנות רוח קלאסיות ותותחים ששימשו בעבר להגנה על העיר. שמנו לב שהאוסדן הייתה כמעט ריקה מאדם: בחרנו יום סתווי באמצע השבוע ועוד בתקופת הגבלות נגיף הקורונה. כל המסעדות היו סגורות והיינו צריכים להביא איתנו אוכל ושתיה מהבית.
הקפנו את הביצורים הצפוניים של האוסדן ממערב למזרח. כאן בעצם הייתה נקודת היציאה שלנו בחזרה אל החניון, אך עדיין רצינו לחקור מעט את מרכז העיירה. נכנסנו דרך רחוב Herptsestraat והלכנו אל עבר בניין העיריה ומרכז המבקרים. בדרך ראינו את מיקומו של בית הכנסת הישן (כיום הוא בית מגורים) וביקרנו בחצר של הכנסייה הפרוטסטנטית של העיר. במרכז המבקרים היינו (שלא במפתיע) המבקרים היחידים. צפינו כאן סרטון קצר על ההיסטוריה של האוסדן והבטנו בדגמים מרשימים של ביצורי העיר ושל כמה מבנים חשובים בה, כולל בית העירייה הישן, אותו אחד שנחרב בטבח של שנת 1944.
לסיום הביקור הלכנו לראות את הביצורים העתיקים של העיר, הסמוכים לכנסייה הקתולית שלה. בדרך חזרה אל הרכב עברנו סמוך לכמה בניינים היסטוריים נוספים. היה קצת עצוב לראות את מרכזה הקטן של האוסדן ריק לחלוטין: תחושה של עיר רפאים בעקבות הקורונה. אני אשמח מאוד לשוב לכאן ביום אחר, בו המסעדות, הכנסיות והשווקים פתוחים. אני מקווה שבכל הנוגע להאוסדן - ההמשך יבוא.