יום שבת, 14 בנובמבר 2020

ליטא: וילנה לעומק

 04.06.2017


השכונה המורדת

התעוררתי ליום השני שלי בווילנה ויצאתי אל עבר מרכז העיר. הפעם הלכתי בדרך מעט שונה מאתמול ועקפתי את העיר העתיקה מכיוון מזרח: הגעתי אל הבסטיון (Vilniaus basteja) וחציתי את הגן הסמוך כדי להגיע אל היעד הראשון שלי לבוקר זה. בדרך הבחנתי שחלק מהרחובות נחסמו לכניסת רכבים: מסתבר שהיום נערכו כאן תחרויות הריצה שעבורן נפתחו חנויות הספורט אמש בכיכר הקתדרלה. בהמשך הטיול שלי היום ליוו אותי רצים רבים ברחובות העתיקים של וילנה. לפעמים אלה היו ממש עדרים של רצים והתקשיתי לחצות את הרחובות מצד אחד לשני. 
היעד הראשון שלי הבוקר היה שכונת אוּז'וּפִּיס (Užupis) שמשמעות שמה הוא "מאחורי הנהר", ואכן היא נמצאת בתוך עיקול חד של נחל וִילְנִיָה (Vilnia). למעשה, הנחל הקטן תוחם את אוז'ופיס משלושה כיוונים: צפון, מערב ודרום ומפריד בינה לבין העיר העתיקה. אוז'ופיס היא שכונה בוהמית באופיה והיא כוללת בתי קפה רבים, גלריות אמנות ואף חנות של מוצרים מטיבט. ב-1997 אנשיה החליטו להפוך אותה ל"מדינה עצמאית" וכיום יש להם יום עצמאות, נשיא, וחוקה שטוענת ש"לכל אחד הזכות שלא להבין שום דבר". חוץ מהם עצמם, אף אחד לא באמת מתייחס לאוז'ופיס כעצמאית...
טיילתי מעט באוזו'פיס השקטה: ראייתי את פסל המלאך, המסמל את השכונה, נכנסתי אל חלק מהחנויות וישבתי בבית קפה מקומי ליד הנחל. אם לא הייתי מטייל לבדי, הייתי משאיר את התיק ואת הנעליים שלי בצד ועולה על הנדנדה שהוצבה באמצע הנחל. החוקה של אוז'ופיס תלויה במספר רב של שפות לאורך קיר חיצוני של אחד ממבני השכונה: לא מצאתי כאן עברית, אבל כן מצאתי את החוקה ביידיש. גם על שלט הכניסה לשכונה מופיע שמה ביידיש והיא נקראת "רעפובליק פון זארעטשע" או פשוט רפובליקת זרצ'ה.

הבסטיון של וילנה
אוז'ופיס: רצים לצד חוקת השכונה במגוון שפות
המלאך של אוז'ופיס
הכניסה הראשית לשכונה המציינת כי היא רפובליקת זרצ'ה
הנדנדה מעל נחל הווילניה
אמנות רחוב באוז'ופיס

גבעת שלושת הצלבים

מאוז'ופיס רציתי להגיע אל גבעת שלושת הצלבים (Trys kryžiai), הנמצאת גם היא מצידו המזרחי של נחל הווילניה. הדרך הכי קצרה הייתה הליכה לאורך גדת הנחל בתוך השטח המיוער. השביל אותי אל גרם מדרגות ארוך - כי בכל זאת, מדובר בגבעה. הייתי צריך לטפס יחסית הרבה עד שהגעתי אל שלושת הצלבים.
לפי האגדה המקומית לפני שנים רבות הוצאו כאן להורג שבעה נזירים פרנציסקנים. לציון מותם הוקמה פה אנדרטה מצלבי עץ, שהיו מוחלפים בכל כמה שנים. ב-1916 הוצב פה מונומנט קבוע, אך הוא הוחרב על ידי הסובייטים בשנת 1950. שלושת הצלבים המונפים כיום הוצבו בראש הגבעה ב-1989. פרט לצלבים המרשימים אפשר ליהנות כאן מנוף עוצר נשימה של וילנה: העיר העתיקה, המצודה העליונה ומגדל הטלוויזיה המודרני שבאופק. המקום בהחלט שווה את הטיפוס אליו.
מכאן ירדתי בדרך בה הגעתי והלכתי בחזרה אל הגשר המחבר את אוז'ופיס אל העיר העתיקה.

לאורך הווילניה אל עבר הגבעה
גבעת שלושת הצלבים
המצודה העליונה ומגדל הטלוויזיה - נוף מהגבעה
שלושת הצלבים

בחזרה אל העיר העתיקה

בעיר העתיקה חלפתי ליד אוניברסיטת וילנה, שהיא האוניברסיטה הוותיקה היותר במזרח אירופה. ממנה הלכתי לראות את כנסיית יונאס הקדוש (Šv. Jono bažnyčia) ואת מגדל הפעמונים שלה. 
באחת מהכיכרות ראיתי תהליך ניפוח של כדור פורח ופתאום נמלאתי קצת פחד. אמנם קבעתי מחרתיים טיסה בכדור פורח בשמי טרקאיי, אבל מקרוב זה נראה לי טיפה יותר מפחיד משחשבתי. הסל נראה קטנטן ולא ממש התחשק לי להיות תלוי בגובה כמה מאות מטרים מהקרקע בתוך הדבר הזעיר הזה. 
את ארוחת הצהריים שלי אכלתי ברחוב הראשי של וילנה העתיקה. חיפשתי במיוחד מקום המגיש את המרק הליטאי הסגול, שהיה בסדר-שכזה אבל לא ממש לטעמי. הארוחה האמיתית שלי הייתה המבורגר שמאד עזר לי להוציא את הטעם של המרק מהפה. 

ראש מגדל הפעמונים של כנסיית יונאס הקדוש 
מנפחים את הכדור
מוכנים לצאת לדרך
המרק הליטאי - שאלטיברשציי

בתוך הקתדרלה

חזרתי אל קתדרלה וילנה, אותה ראיתי גם אמש - כשהפעם נכנסתי לביקור קצר בתוכה. הקתדרלה אמנם יפהפייה מבחוץ אבל פחות מרשימה בחלקה הפנימי. אפשר להיכנס כאן לסיור מודרך בקריפטה של הקתדרלה, אך ויתרתי על התענוג. קפלת קזימייראס הקדוש היא אולי היפה ביותר כאן: שילוב של ציור של מלאכים מוקף בפיסול הלבן של קירות הקתדרלה. 
מהקתדרלה יצאתי לסיור קצר לאורך הגדה הדרומית של נהר הנֶריס. חיפשתי את "הגשר הירוק" עליו מוצבים פסלים מהתקופה הסובייטית. הגשר אמנם קיים אך הפסלים כבר הוסרו עקב מחאה מצד הציבור הליטאי. בסוף הטיול של היום חזרתי דרך הרחוב הראשי של העיר העתיקה ויצאתי ממנה דרך שער השחר, בחזרה אל המלון שלי. הייתי גמור מעייפות: הלכתי המון היום וגם טיפסתי לא מעט. הייתי צריך להירדם יחסית מוקדם כי מחר ציפתה לי קפיצה קטנה למדינה השכנה שהיא הדיקטטורה האחרונה באירופה.

בכיכר הקתדרלה
בתוך הקתדרלה
קפלת קזימייראס הקדוש
הגשר הירוק מעל הנריס. הפסלים כבר לא שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה