יום שני, 9 בנובמבר 2020

הולנד: המוזיאון הפתוח בארנהם

26.10.2020

היום "כבשתי" פרובינציה חדשה על המפה ההולנדית שלי: מחוז חֶלְדֶרְלַנְד (Gelderland). היעד שלנו להיום היה העיר אַרְנְהֵם (Arnhem) - אך לא נכנסנו אל מרכז העיר. נסיעה של מעט יותר משעה מטילבורח הביאה אותנו אל המוזיאון הפתוח ההולנדי שנמצא בפרברי ארנהם (Nederlands Openluchtmuseum).
המוזיאון הפתוח החל את דרכו כבר בשנת 1912. מטרתו היא הצגת סוגי בתים מאיזורים שונים ברחבי הולנד כדי לשמר את התרבות, שהחלה להיעלם לאחר המהפכה התעשייתית. המוזיאון יושב בפארק רחב וכדי להקל על ההתניידות בו, פועלת בתוכו כיום רכבת ישנה העוצרת בתחנות שונות. עם זאת, אפשר ואף מומלץ לטייל בו באופן רגלית אם מתאפשר.
מבנה הכניסה למוזיאון הוא גדול וכולל את חנות המזכרות, שירותי הסעדה (פעלו חלקית בגלל הגבלות הקורונה) ותערוכה בשם "הקאנון של ההיסטוריה ההולנדית". פתחנו את הביקור שלנו בתערוכה הזאת, המציגה באופן מרשים במיוחד את ההיסטוריה של הולנד. בכניסה אליה עברנו במנהרה, שכאילו לקחה אותנו אחורה בזמן והובילה אותנו לאולם גדול המציג פירוט נרחב על כל תקופה. זה אינו ביקור מוזיאוני מעייף, אלא אינטראקטיבי ומתאים לכל המשפחה. מסכי המגע הפזורים בו מציגים מידע רב על האנשים שחיו בהולנד בעבר: גובהם, תוחלת חייהם, התפריט שלהם ועיסוקם.

איוור בתערוכה הסגורה

כשסיימנו את הביקור במוזיאון הפנימי המשכנו אל הביקור האמיתי - המוזיאון הפתוח. לבשנו בחזרה את המעילים ויצאנו אל האוויר הסתווי הקר. לשמחתי מזג האוויר היה רק קריר, אך לא ציפה לנו גשם. זה היה הביקור הסתווי הראשון שלי בהולנד ולא יכולתי להפסיק להתפעל מהשלכת הצבעונית, שהייתה פזורה בכל מקום.
המוזיאון הפתוח מחולק למספר איזורים. הראשון ביניהם הוא איזור החווה (בהולנדית - Erven), המציג חוות שונות מרחבי הולנד. המפה שקיבלנו בכניסה למוזיאון עזרה לנו מאוד להתמצא בו, אך חשוב לזכור שאי אפשר לראות כאן הכל ביום אחד. כדאי להתמקד מראש במבנים שרוצים במיוחד לראות. המסלול של איזור החווה הוביל אותנו אל אחד החלקים היפים של המוזיאון - איזור הכפר (Dorp). הכפר המלאכותי יושב על אגם קטנטן ומתפאר בטחנות רוח ציוריות, סירות, גשרים וכמה חנויות. עצרנו כאן כדי לקנות משקאות חמים ולאכול את ארוחת הצהריים שהבאנו מהבית. איוור הבחין שיש דוכן פעיל שמוכר פּוֹפֶרְצֶ'ס (Poffertjes) - מיני פנקייקים הולנדים מסורתיים ומיד קנה לי מנה (היה מצוין). בהמשך השבוע הוא כבר הזמין מחבת ייחודית להכנת הפופרצ'ס בבית...

הכניסה לאיזור החווה

פטריות בחווה

זו לא חווה בלי כבשים

טחנת רוח

איוור ואני בכפר

גשר בכפר

אני והפופרצ'ס

חלקו השלישי של המוזיאון הפתוח הוא "האיזור הכפרי" (Platteland). כאן ביקרנו תחילה במפעל מוצרי החלב ולא הופתענו לראות עוד טחנות רוח פה ושם. על איזור הגנים (Tuinen) ויתרנו משיקולי עונת הסתיו והמשכנו אל הרחוב העירוני (Lint, קווי) המציע מבנים עירוניים-יותר באופיים. ביקרנו כאן במבשלה המציגה את תהליך יצירת הבירה, כולל אפשרות לטעימות בסוף. איוור רצה גם לבקר בבית פועלים ישן שהובא לכאן מטילבורח. החלק האחרון של המוזיאון הוא האחוזה הכפרית (Landgoed) שהוא בעיקר מיוער וכולל מספר מועט של מבנים. ממנו הלכנו בחזרה אל הכפר ואל הכניסה למוזיאון כשהשלכת היפהפיה עדיין מקיפה אותנו מכל עבר.
הביקור הראשון שלי בחלדרלנד היה בהחלט מוצלח. אני מקווה שהוא ראשון מעוד רבים: זהו המחוז הגדול ביותר בהולנד מבחינת שטח ויש בו עוד הרבה מה לראות.