יום שלישי, 17 בנובמבר 2020

ליטא: מוזיאונים בווילנה

07.06.2017


וילנה היהודית

הבוקר האחרון שלי בליטא היה טיפה קודר וגשום ולכן הקדשתי אותו בעיקר למוזיאונים של וילנה. פתחתי את הבוקר במוזיאון היהודי הממלכתי ע"ש הגאון וילנה, המתאר את חייהם של היהודים בליטא עד סיום מלחמת העולם השנייה. אפשר לקנות בו כרטיס משולב למוזיאון היהודי השני ב"בית הירוק". 
כפי שמצאתי בעיר שבלי, גם כאן היו ספרים המכילים את רשימות היהודים בכל גטו ויכולתי לעיין שוב בספר ולמצוא מידע על משפחתו של סבא שלי. עוד בתצוגה כאן - יומנים מהגטו ופריטים שנשמרו מבתי הכנסת של העיר.
מכאן הלכתי אל המוזיאון בבית הירוק המציג בפירוט את הזוועות שעברו יהודי ליטא בעת המלחמה. אפשר לעלות בו לעליית הגג המדמה את מחבוא היהודים. נמצאת פה גם אנדרטה לדיפולמט היפני בליטא, חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהרה, שבשיתוף עם עובד הולנדי של חברת פיליפס, סייע להבריח יותר מ-2000 יהודים מהמדינה ולהצילם.

תצוגה במוזיאון היהודי
הבית הירוק

מוזיאון הק.ג.ב.

המוזיאון הבא בו ביקרתי היה "מוזיאון הק.ג.ב.", שהיה ידוע גם בתור "מוזיאון קורבנות רצח העם". מוזיאון זה מתאר את השתלטות ברית המועצות על ליטא ואת פעולות הק.ג.ב. בה. הוא ממוקם בבניין שהיה מפקדת הק.ג.ב. בעיר וכאן הוצאו להורג יותר מ-1000 מתנגדי משטר ליטאיים לאחר מלחמת העולם השנייה. 
בקומות המרתף של המוזיאון מוצגים חדרי חקירות ישנים. התחזוקה שם לא הייתה משהו, אולי במכוון כדי לתת תחושה של כלא וחדר עינויים סובייטי, ובאוויר היה ניחוח חזק של עובש. ביקרתי במרתף בזריזות כי לא יכולתי לשאת את הריח הזה לזמן רב.
המוזיאון עמד בפני ביקורת נוקבת על כך שהוא אינו מציג כמעט תצוגות הקשורות לשואת יהודי אירופה, אלא רק להירצחם של ליטאים שאינם-יהודים. כשנה לאחר שביקרתי במוזיאון, שמו הרשמי שונה ל"מוזיאון הכיבוש ולוחמי החופש" (Okupacijų ir laisvės kovų muziejus) וכעת תצוגות המתארות את שואת יהודי אירופה מופיעות בעיקר במוזיאונים היהודים.  

טלפון ישן במוזיאון הק.ג.ב.
שחזור של תא כליאה
המסדרון במרתף

פרידה מווילנה

לאחר הביקור במוזיאון הק.ג.ב. החל לרדת מבול בווילנה ומצאתי את עצמי מתחבא במסעדה ואחר כך בכמה חנויות מזכרות. הרגליים הביאו אותי אל כיכר הקתדרלה ומשם כבר הכרתי את הדרך בעל פה דרך העיר העתיקה אל המלון שלי. כך למעשה נפרדתי מהעיר היפה הזאת, שמאוד נהניתי ממנה.
הטיול הזה החל לפני יותר משבוע בלטביה והספקתי לראות בו כל כך הרבה וגם לגלות מידע רב על המשפחה של סבא שלי. לפני שעזבתי עוד הספקתי לצלם את וילנה מחלון המלון.

פרידה מהעיר העתיקה
העיר העתיקה של וילנה, מבט מהמלון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה