יום שישי, 6 בספטמבר 2013

יום 13: מאטאמאטה וטיראו

04.01.2010

כבשים והוביטים

בלילה האחרון ירד גשם, שגם ליווה את הנסיעה שלנו אל העיירה מַאטָאמַאטָה (Matamata). אחרי כמעט שבועיים של מזג אוויר מעולה, באמת הגיע הזמן שנכיר את האקלים הניו זילנדי האמיתי. נסענו אל העיירה הקטנה, שיושבת באמצע הדרך בין המילטון לרוטורואה. היא כנראה לא הייתה נקודת עצירה מעניינת אלמלא הבמאי הניו זילנדי פיטר ג'קסון בחר בה כאתר צילומים לסדרת סרטי "שר הטבעות" (וגם ל"הוביט", אבל זה קרה אחרי שחזרתי מניו זילנד). מהעיירה יוצאים סיורים אל החווה הפרטית בה נשמרו חלקים מהסט של הכפר הוביטון.

האתר כולו ירוק ומלא בגבעות המנוקדות באלפי כבשים לבנות. הן רועות בשקט באחו הענק, ורק בורחות כשמתקרב רכב סיורים כמו שלנו.

כבשים בהוביטון
המדריך שלנו היה משעמם ומונוטוני, אולי הוא ניסה להתאים את עצמו למזג האוויר האפרפר. זה עדיין לא הפריע להתרשמות מהנוף ומשאריות בקתות ההוביטים. אחרי צילום טרילוגיית "שר הטבעות", נשארו רק שאריות מהבקתות ; ייתכן ואחרי צילומי "ההוביט" ישאירו את הסט השלם עקב הפיכתו לאתר תיירות מצליח.
מאטאמאטה נבחרה ע"י ג'קסון כאתר צילומים בגלל שהיא מרוחקת מכל סימן של ציביליזציה מודרנית: כשעומדים במרכז הוביטון לא ניתן לראות אף כביש, עמוד חשמל או בית מודרני (פרט לאחד מרוחק מאד, וגם אותו הורידו בעריכה הדיגיטלית של הסרט). מי שסייע מאד בהקמת הסט לסרט היה לא אחר מאשר צבא ניו זילנד. הלוואי ואני הייתי מקבל משימות כאלו בזמן השירות הצבאי שלי. בזמן הצילומים נאסרו טיסות מעל כל האיזור כדי למנוע דליפה של תמונות מהסט. מי שהעז להפר את ההנחייה - נתפס ורשיון הטיס שלו נשלל.
ראינו את העץ הגדול שמתחתיו יושבים ההוביטים בסרט וביקרנו בכמה מהבקתות שלהם, שהיו ריקות ומואובקות כיאה לסט שננטש.

הוביטון. לחלק מהבתים אפשר להיכנס
את הסיור קינחנו בתצוגה של גזיזת כבשים והאכלת טלאים חמודים.

מאכיל טלה

טירת צעצועים

בסוף הסיור בהוביטון מזג האוויר התחיל להתבהר. רכב הסיור החזיר אותנו אל מאטאמאטה, ואנחנו המשכנו בנסיעה אל טירת פַּאמֶלַה בעיירה טִירַאוּ (Tirau). הטירה היא בעצם מוזיאון ענק לצעצועים. היה קצת מפחיד להסתובב שם לבד, כשכל הבובות נועצות בנו עיניים - זה נתן הרגשה של סרט אימה.

טירת פאמלה
בערב שבנו אל המילטון לקניות, אינטרנט ומנוחה. קבענו את מקום הלינה ביעד הבא שלנו: נישן בטאופו אצל משפחה ממוצא מאורי, שמארחת במסגרת רשת ה-HIT.