יום שלישי, 24 באוגוסט 2021

פורטוגל: פארק האומה והאושנריום של ליסבון

 אוגוסט 2021


פארק האומה (Parque das Nações)

באיזור הזה של ליסבון כבר ביקרתי בפעם הקודמת שלי בעיר ב-2018. בין היתר נמצא בפארק אולם אלצ'יסי (Altice), בו נערכה תחרות האירוויזיון של 2018 בה זכתה נטע ברזילי. בזמן הביקור הנוכחי הגעתי לכאן פעמיים עבור האושנריום של ליסבון. בפעם הראשונה הגעתי מאוחר יחסית, ראיתי את התור, נבהלתי וויתרתי. בפעם השנייה הגעתי עם הפתיחה ונכנסתי די מהר.
הפארק שוכן לא רחוק משדה התעופה, בחלקה הצפוני-מזרחי של ליסבון. תחנת המטרו הקרובה אליו ביותר היא Oriente אבל אפשר להגיע לאושנריום גם דרך עצירה בתחנת Cabo Ruivo.
מתחנת אוריינצ'י (Oriente) היפה חוצים את קניון וסקו דה גמה הגדול ומיד מגיעים אל הפארק, שהוקם ב-1998 לאירוח תצוגת האקספו הבינלאומית. מיד עם היציאה מהקניון אפשר להבחין מצד שמאל באולם אלצ'יסי ומצד ימין בשדרת הדגלים הארוכה, שמגיעה כמעט עד שפך נהר הטז'ו. 
כאמור, ביום הראשון הלכתי דרומה עד האושנריום והחלטתי לוותר על הביקור בו בגלל התור הארוך שבחוץ. כנראה בתקופת הקורונה כדאי להצטייד עם כרטיסים מהאינטרנט או להגיע מיד עם הפתיחה של האתר. חיפשתי אטרקציות באיזור וראיתי שעל המפה מופיע פסל סביבתי בשם פּוֹרְטָה דּוֹ מָאר (Porta do Mar). הלכתי לראות אותו וגיליתי כי מדובר בכיעור אורבני מהמעלה הראשונה.
מכיוון ולא היה לי הרבה מה לעשות כאן, עליתי על הרכבל. בביקור הקודם נסעתי בו הלוך וחזור אך הפעם קניתי כרטיס רק לכיוון אחד כדי לראות מה נמצא בצידו השני. בדרך עברתי מעל האושנריום, האולם ומרכז הכנסים הסמוך. הרכבל מסיים את דרכו סמוך למגדל וסקו דה גמה (Torre Vasco da Gama), שעוצב בצורת מפרש ענק ובראשו נמצאות מרפסת תצפית ומסעדה מסתובבת.
בדרך חזרה ברגל אל תחנת המטרו חלפתי ליד מסעדות רבות ועצרתי לארוחת צהריים באחת מהן. זוהי נקודה טובה לעצירה לפני החזרה אל ליסבון.

הרכבל
פורטה דו מאר - מונומנט כעור
האולם - מבט מהרכבל
אני ברכבל

האושנריום של ליסבון

מספר ימים אחר כך שבתי לפארק האומה, הפעם מוקדם מאוד בבוקר כדי לבקר באושנריום (Oceanário de Lisboa). בביקור הקודם שלי בעיר נמנעתי מכניסה אליו כי רק כמה חודשים לפני כן ביקרתי באקווריום הלא מלהיב של העיר דרבן שבדרום אפריקה. מאז עברו כבר כמעט ארבע שנים אז שמחתי ללכת לביקור באקווריום אחר.
הכניסה לאושנריום מתבצעת דרך בניין יבשתי, אך האטרקציה העיקרית שלו נמצאת בבניין השני, שנבנה ממש על המים. חציתי את הגשר, נכנסתי אל המבנה והגעתי אל אקווריום מרווח בן שתי-קומות שמארח עשרות מינים של בעלי חיים ימיים. שחו בו דגים קטנים, גדולים, כרישים וגולת הכותרת הייתה דג-שמש ענק. מסתבר שזהו אחד מהאקווריומים היחידים בעולם שמצליח להחזיק דג שמש בחיים. 
מסביב לאקווריום המרכזי נמצאים אקווריומים קטנים המציגים סביבות אקולוגיות שונות. בין היתר אפשר למצוא כאן פינגווינים, לוטרות, דגים טרופיים, אלמוגים, צפרדעים ואפילו סוסוני אצה מדרומה של אוסטרליה. אמנם זמן הביקור שלי לא היה ארוך, אך הוא בהחלט היה מיוחד.
במבנה היבשתי שלי האושנריום ביקרתי בתצוגה בשם "יערות מתחת למים" של הצלם היפני טקאשי אמאנו. התצוגה נפתחה בשנת 2015, כמה חודשים לפני מותו של אמאנו מדלקת ריאות. אמאנו הרכיב אקווריומים מרתקים שנראים כמו נופים של יער תת-מימי קסום. הדגיגים מרחפים באקווריום כמו ציפורים ויוצרים אשליה מיוחדת מאוד.
אם כבר הגעתם במקרה לפארק האומה, ביקור באושנריום של ליסבון בהחלט יהיה חוויה מרתקת, בעיקר אם מגיעים לכאן עם ילדים אוהבי טבע. הם בכלל לא ירצו לעזוב את המקום.

האושנריום
דג השמש העצום
מגוון המינים באושנריום
סלפי עם פינגווינים
כריש באקווריום המרכזי
סוסון אצה מאוסטרליה
חלק מתערוכת יערות מתחת למים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה