יום רביעי, 25 באוגוסט 2021

פורטוגל: אמת המים של ליסבון

17.08.21


אמת המים של ליסבון

אחד מהמונומנטים הבולטים של ליסבון הוא אמת המים שלה (Aqueduto das Águas Livres). הספקתי לראות את אמת המים מספר פעמים בטיול הקודם, כחלק מנסיעות אוטובוס מליסבון החוצה, אבל אף פעם לא הספקתי להתבונן בה כפי שצריך. כדי להגיע אל מיקום אמת המים הייתי צריך להגיע אל צפון מערב העיר, סמוך לפארק עצום בשם Parque Florestal de Monsanto. זהו אזור בלי הרבה מונומנטים מיוחדים, אך באינטרנט אפשר למצוא סיור רגלי עצמאי בשכונת אמוריירס (Amoreiras) המתחיל או מסתיים באמת המים.
מכיוון והמלון שלי לא היה רחוק יחסית מהאמה, בחרתי להגיע אליה ברגל. הלכתי מתחנת סאו סבשיאו, כשאני מקיף מצפון את פארק אדוארדו ה-7 עד שהגעתי לשכונה במערב ליסבון אליה מגיעה אמת המים. כשמנווטים לפי גוגל, המיקום אליו מגיעים הוא למעשה קצהה של אמת המים ויש להתקדם טיפה לאורכה כדי לראות אותה בכל יופייה. מספר עשרות מטרים אחר כך הגעתי לנקודה בה אמת המים עוברת מעל כביש מהיר וזהו מקום טוב להתרשם ממנה.
העיר ליסבון סבלה תמיד ממחסור במים. במאה ה-18 החליט המלך ז'ואאו ה-5 לפתור את הבעיה הזו באמצעות בניית אמת מים, שתביא מים לעיר ממחוזות מרוחקים. הבנייה בחלה בשנת 1731 ומים הוזרמו בה לראשונה ב-1748. רעידת האדמה הקשה שפקדה את ליסבון בשנת 1755 לא פגעה באמת המים החדשה. השימוש בה פחת בסוף המאה ה-19, עם פיתוח שיטות מודרניות יותר של הזרמת מים ; הזרמת המים הופסקה לחלוטין ב-1967 אך אמת המים נותרה כאחד מהמונומנטים היפים של העיר. 
ניתן לבקר בתוך אמת המים כחלק מביקור במוזיאון המים של ליסבון. זהו בהחלט סיור שאשמח לערוך אם אגיע לכאן שוב בעתיד.

אמת המים של ליסבון
אמת המים ואני
אמת המים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה