יום ראשון, 29 באוגוסט 2021

פורטוגל: האי סאו מיגל - הצד המזרחי

15.05.18

החלק השני של סאו מיגל

היום טיילתי עם חברת Amazing Tours לצידו המזרחי של האי סאו מיגל, האי הגדול ביותר של האזוריים. הסיור הזה למעשה השלים לי את הסיור של אתמול ובכך ראיתי את כל הנקודות החשובות והתצפיות המעניינות של האי. לשמחתי, קרלוס שוב היה המדריך שלי - מה שאומר שציפה לי יום טוב.
יצאנו מפונטה דלגדה וחצינו את האי בזריזות מחופו הדרומי אל חופו הצפוני. שם נסענו מזרחה אל התצפית הראשונה של הבוקר - תצפית סַנְטָה אִירִיָה (Miradouro de Santa Iria), הצופה על חלקו הצפוני של סאו מיגל.

תצפית ראשונה ליום הסיור השני

מפעל התה

העצירה הבאה הייתה במפעל ושדות התה של חברת גוֹחֵאַנָה (Gorreana). מגדלים כאן תה מאז 1883 והם מתגאים בכך שהם המקום היחיד באירופה בו אפשר לגדל תה (אבל לי קשה להתעלם מכך שהאיים הם לא באמת גיאוגרפית באירופה, אלא רק שייכים לפורטוגל. הם למעשה טריטוריה אטלנטית). סיירנו כאן בתוך המפעל שבו מתבצעת הפקת התה מהעלים ואחר כך אריזתו בחבילות או בתיונים. חנות המפעל כאן היא המקום הכי טוב לקנות בו את התה מהאיים האזוריים. בסוף הביקור יצאנו גם אל שדות התה שבחוץ.

בשדות התה
שדות התה
המפעל

פארק "הקדרה"

מחוות התה קרלוס הסיע אותנו אל פארק דּוֹס קַלְדֶרוֹיִיס, או: "פארק הקדרה" (Parque dos Caldeirões) - פנינת טבע יפהפייה בחופו הצפוני של סאו מיגל. בפארק יש מפלים, קניונים וגם הרבה אפשרויות לקמפינג ופעילויות אקסטרים. לפנינו עוד היה יום ארוך אז לא נשארנו כאן לזמן רב.

בפארק הקדרה

הכי הכי צפון-מזרח

הנסיעה הביאה אותנו לעיירה הכי צפונית-מזרחית של האי, שקיבלה את שמה בזכות מיקומה הגיאוגרפי: נוֹרְדֶסְטֶה (Nordeste). עצרנו שם רק לכמה דקות כי אין הרבה מה לעשות בה ; היא פשוט הייתה בדרך אל התצפיות הבאות של המסלול. מנורדסטה הגענו אל נקודת התצפית הסמוכה: "תצפית האוניות" (Miradouro da Vista dos Barcos). מכאן יכולנו לראות את המגדלור שנמצא בתחתית הצוק.

בנורדסטה
המגדלור בקצהו הצפוני-מזרחי של האי

התצפית הבאה בה עצרנו היא "תצפית נקודת השקט" (Miradouro da Ponta do Sossego) בה נמצא גם גן נחמד המשתלב באופן יפה עם הנופים של התצפית. כאן אפשר לראות את הצוקים הירוקים של סאו מיגל נשפכים לתוך האוקיאנוס האטלנטי. מנקודה זו נכנסנו אל פנים האי, כשאנחנו עוצרים בדרך בעוד נקודת תצפית קצרה (Miradouro do Pico Longo). קרלוס הסביר לנו בזמן הנסיעה שהמקומיים מנצלים גם את מורדות הגבעות לגידולים חקלאיים ואכן יכולתי להבחין בבתים בהם החצרות יורדות בשיפוע חד למטה על מדרון ההר.

נוף מתצפית נקודת השקט
נוף מתצפית פיקו לונגו
גידולים וחצרות במורד הגבעה

העיירה התרמית

הגענו על העיירה פוּרְנַס (Furnas), שהיא מוקד של פעילות וולקנית בסאו מיגל. המקום הזכיר לי באופן מסוים את העיר רוטורואה שבניו זילנד: אפשר להריח פה במשך כל שעות היום את הגופרית, שיוצאת מהמוקדים התרמיים. זו חוויה תיירותית נחמדה, אבל אני לא יודע אם הייתי רוצה לגור במקום שכזה. קרלוס לקח אותנו לחלק של העיירה בו ממש אפשר לראות את העשן הגופריתי יוצא מתוך האדמה. אחרי הסיור התרמי בעיר עצרנו לארוחת צהריים באחת מהמסעדות המקומיות.

פעילות תרמית בתוך פורנס
מריחים את הגופרית בכל מקום

חלקו השני של היום נמשך בעיירה פורנס: הלכנו למעיינות התרמיים של דונה בייז'ה (Poça da Dona Beija) - אחד מהמעיינות התרמיים הפתוחים לציבור, בתשלום כמובן. יש כאן מספר בריכות חמות בטמפרטורות שונות. הייתה לנו כשעה של מנוחה בבריכות התרמיות, שבהחלט הגיעה בזמן טוב באמצע היום.

הבריכות החמות בפורנס

מהביקור בבריכות הגענו עד חופיו של אגם פורנס (Lagoa das Furnas). חופו הצפוני של האגם אינו מיועד לרחצה בגלל הפעילות התרמית והמינרלים הרבים שבתוכו. צפינו פה במוקדים רבים של פעילות תרמית לחוף האגם. סמוך לחוף ראיתי עמדת מכירה למיץ אננס ומיהרתי לפנק את עצמי בכוס מיץ סחוט, הרי התחייבתי בפני עצמי לצרוך אננס בכל יום שלי באיים האזוריים.

הפארק התרמי ליד האגם
האזור הזה לא מיועד לרחצה אבל לברווזים לא אכפת
מיץ אננס ב-אננס!

וילה פרנקה והכנסייה המדורגת

עזבנו את פורנס ונסענו אל נקודת תצפית נוספת (Miradouro do Lombo dos Milhos) ואחריה חזרנו לחופו הדרומי של סאו מיגל והגענו אל העיירה וִילָה פְרַנְקָה דּוֹ קַמְפּוֹ (Vila Franca do Campo). לסיום הגענו לתצפית על וילה פרנקה מהכנסייה המדורגת Ermida de Nossa Senhora da Paz, הבנויה על מדרון ההר. הנסיעה מווילה פרנקה בחזרה אל פונטה דלגדה לא הייתה ארוכה למדי ושם גם הסתיים הסיור הקסום השני באי סאו מיגל.
ביומיים האחרונים הקפתי את סאו מיגל מכל צדדיו, אך עדיין לא סיימתי את כל הפעילויות האפשרויות כאן. זוהי הסיבה שהייתי צריך לישון מוקדם ולתפוס אוטובוס בבוקר בחזרה אל וילה פרנקה דו קמפו.