יום חמישי, 26 באוגוסט 2021

פורטוגל: אל מוזיאון האריחים הלאומי

10.05.18

השייט שהברזתי ממנו

היום בבוקר הייתי אמור לעלות על שייט שאורגן ע"י קבוצת האירוויזיון הישראלית. פגשתי את ליאון בבוקר בכיכר המרכזית של ליסבון - Praça do Comércio ומכאן היינו אמורים לצאת אל השייט. בדרך אל הספינה ליאון ביקש שנעצור במקום שנקרא "השירותים הכי סקסיים בעולם". אני לא יודע מה היה כל-כך סקסי בשירותים האלה, אבל ללא ספק שהם היו צבעוניים במיוחד והיה אפשר לקנות שם נייר טואלט במגוון צבעים במחיר מופקע.
לא רחוק משם עגנה ספינת הקרוז של השייט. היינו אמורים לצאת בשעה עשר, אך אפילו בעשר וחצי לא התחילה העלייה לספינה. במקביל, אני התחלתי להרגיש חנוק מכמות האנשים שמסביבי ; לא ציפיתי שהשייט יהיה עד כדי כך מלא. כבר שילמתי מראש על הכרטיס, אבל כשהעיכוב נמשך הודעתי לליאון שאני לא מתכוון לעלות לספינה. הוא קיבל את זה בהבנה מקסימה ואני המשכתי ברגל מזרחה.

בשירותים הצבעוניים

אומנות רחוב ואריחים

הלכתי כעת בשדרה הרחבה Infante Dom Henrique, הנמתחת לכיוון צפון-מזרח במקביל לגדת הטז'ו. היעד שלי היה מוזיאון האריחים של ליסבון, שקיבלתי המלצה חמה לבקר בו. המרחק מההמולה של השייט ומזג האוויר הבהיר רק עשו לי טוב ולא לקח הרבה זמן עד שיכולתי לנשום כמו שצריך וחזרתי לחייך.
בזמן שהלכתי אל עבר המוזיאון יכולתי להתרשם מרובע אלפמה, בו טיילתי אתמול במזג אוויר מעונן. כעת הוא נראה יפה אפילו יותר. מדי פעם עצרתי כדי להתרשם מיצירות רחוב על קירות בתיה של ליסבון ומהאריחים העתיקים המצפים את חלק מהבתים. ההליכה הייתה לא קצרה ובסופה הגעתי אל המוזיאון.

בדרך אל המוזיאון
מבט אל רובע אלפמה
אומנות רחוב ליסבון
עוד אומנות רחוב בדרך אל המוזיאון

מוזיאון האריחים הלאומי

האריחים בפורטוגל הם לא סתם אריחים - אלא עדיף לקרוא להם בשמם המקומי - אַזוּלֶז'וֹס. זוהי אומנות פורטוגלית רבת שנים, שהחלה עוד בימי הביניים. אריחי הקרמיקה המצופים נצבעים כך שייצרו תמונות גדולות או משטחים בעלי מרקם חוזר. מקובל שהאזולז'וס מכסים קירות פנימיים וחיצוניים של בתים, כנסיות, ארמונות וכיום גם מסעדות ותחנות מטרו.
מוזיאון האריחים הלאומי (Museu Nacional do Azulejo)  נפתח ב-1965 והוא כולל דוגמאות לאריחים עוד מהמאה ה-15. אחד מהמיצגים המרשימים ביותר היא מפה עצומה של ליסבון המורכבת כולה מאריחים (בערך משנת 1700). המוזיאון עצמו יושב בבניין עתיק בו פעל בעבר מנזר, ולכן עד היום הוא כולל כנסיה מפוארת, בה גם אפשר לבקר כחלק מהמוזיאון.
הוא אמנם מרוחק בהגעה רגלית ממרכז העיר (אני הלכתי, אבל תחבורה ציבורית לכאן היא בהחלט המלצה חמה) - אבל מוזיאון האריחים הוא בהחלט נקודה חשובה לביקור אם רוצים להכיר את האומנות הפורטוגלית, שמכסה כל כך הרבה בתים בליסבון.

במוזיאון האריחים הלאומי
הכנסייה בתוך המוזיאון
מפת ליסבון העתיקה מורכבת מאזולז'וס

חצי הגמר השני

החום וההליכה די עייפו אותי והייתי חייב לשוב למלון לשנ"צ קצר. בערב נסעתי שוב לבועת האירווזיון כדי לראות את חצי הגמר השני של התחרות. זה היה חצי הגמר הפחות מוצלח ופחות מסקרן של השנה, אבל בסופו הושלמה התמונה של כל המדינות שעלו לגמר האירוויזיון ויתחרו מול נטע בעוד יומיים.